FUL ahli

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Paula&Jimmy
    • April 2005
    • 397

    FUL ahli

    Hej!
    Vi har ett malawikar på 310L. Vi köpte tre ahli till det, en som bestämt är hane (pastell-blå) och en som bestämt är en hona (brun) den tredje skiftade i blått och brunt från dag till dag, vi var inte säkra. När denna dog bestämde vi för att köpa en ny eftersom hanen inte verkade intresserad av honan och det vill man ju att han ska vara..
    Vi åkte till Herkules (dutikga på malawi) och plockade ut en hona. När vi släppte i henne blev hon accepterad, hon blev mao inte jagad på något hemskt sätt.
    Men jag såg att hon var alldeles skev. Framifrån går munnen helt snett :/
    Hon ser ut som om hon fått en smäll på hakan, vi såg också att hon hade mörka fläckar på kroppen.. men vi tänkte att hon repar sig nog..
    Nu (4 månader senare) ser hon fortfarande lika 'ful' ut och hon har till o med fått fler fläckar!
    Vad kan det vara? Hanen gillar henne inte och hon måste hålla sig undan för honan..

    Tack för svar.
    Proffsiga amatörer (...?)


    Paulas zoon
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Vissa yngel föds vanskapta och t.ex. så är sneda munnar inte alltför ovanligt. I naturen så sorterar det naturliga urvalet automatiskt bort sådan mern i akvarium där förutsättningarna att överleva är högre så klarar de sig. Normalt brukar odlaren sortera bort sådana exemplar men denne kan ju ibland missa.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Paula&Jimmy
      • April 2005
      • 397

      #3
      Okej, så med andra ord är det inget vi gjort fel eller vi kan ändra på..
      Skönt att få det bekräftat!!
      Vi fortsätter älska henne som alla andra vattendjur vi har valt att ta hand om!
      Tack!!
      Proffsiga amatörer (...?)


      Paulas zoon

      Kommentar

      • gladhertha
        • February 2005
        • 1755

        #4
        Men om hanen "inte gillar henne" och jagar henne bör ni kanske sälja/skänka den till någon villig?
        Mvh Hanna
        Min Zoon

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av gladhertha
          Men om hanen "inte gillar henne" och jagar henne bör ni kanske sälja/skänka den till någon villig?
          Man skall inte sälja eller skänka bort en sådan fisk eftersom risekn ju finns att den bär på dåliga arvsanlag som kan föras vidare. Då är det i så fall bättre att avliva fisken.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • gladhertha
            • February 2005
            • 1755

            #6
            Jo, De har du rätt i. Har du inget annat kar du kan ha ahli honan då?
            Mvh Hanna
            Min Zoon

            Kommentar

            • Paula&Jimmy
              • April 2005
              • 397

              #7
              Nej, jag kan inte göra av henne någonstans.. hon äter och verkar pigg, så jag tror inte det är någon fara med henne övrigt än skönhetsfel!
              Proffsiga amatörer (...?)


              Paulas zoon

              Kommentar

              Arbetssätt...