palettciklid, hjälp.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bird_86
    • February 2005
    • 51

    palettciklid, hjälp.

    nu har mina lagt ägg igen, men denna gång i en pytteliten grotta som hanen nästan inte kan vända sig i. och honan är mycket mycket agressiv mot stakars hanen, bråkar jätte mycket.
    förra gången som var för ca 2-3 veckor sedan, åt dom upp sina ägg. hoppas att dom inte gör det nu igen.

    varför är honan så agressiv, var det hanen som åt upp äggen förut?
    http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...174&gid=362176
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Nobody knows...
    På 1970-talet hade jag ett par som t o m separerade med halva kullen var under några dagar och som senare försonades till gemensam vårdnad.
    Låt fiskarna sköta det hela - om det inte går den här gången så går det kanske nästa gång. Och mitt mantra - omväxlande gärna levande foder och vattenbyten ...
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • bird_86
      • February 2005
      • 51

      #3
      jag gör det, de får nytt vatten på helgerna tillsammans med atriema. och på veckorna får det flingfoder och vita och svarta myggisar.
      http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...174&gid=362176

      Kommentar

      • Pannecke
        • January 2005
        • 1325

        #4
        Ursprungligen postat av bird_86
        jag gör det, de får nytt vatten på helgerna tillsammans med atriema. och på veckorna får det flingfoder och vita och svarta myggisar.
        Att paletterna äter upp äggen kan ibland bero på stress och i vissa fall att de inte har blivit uppfödda hos sina föräldrar utan att föräldrarna har blivit förflyttade efter äggläggningen. Detta kan göra att de inte har sitt rätta betéende i grunden att skaffa "barn". Det kan ta tre eller fyra lekar ibland mer innan det funkar. Det med matningen har jag hört att det är bättre att mata 5 dagar med frysfoder och två dagar med torrfoder. Testa själv. De mår mycket bra av mygglarver och färgar ut bättre när de får dem... Lycka till.
        /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

        Gå gärna in och titta på vår hemsida.

        Kommentar

        • bird_86
          • February 2005
          • 51

          #5
          tack för svaret. jag har märkt att de får klarare färger de dagar de får myggisar eller arteima. nu verkar det som om de låter äggen kläckas, pga av att de har bytt grotta nu till en större och de är sams nu också vilket är skönt.
          http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...174&gid=362176

          Kommentar

          • Pannecke
            • January 2005
            • 1325

            #6
            Har du inga bilder på dina paletter???
            /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

            Gå gärna in och titta på vår hemsida.

            Kommentar

            • bird_86
              • February 2005
              • 51

              #7
              vilken jäkla bra lösning du hade på co2 systemet, riktigt smart! jag har lagt upp lite bilder på paletterna, tyvärr så blev de så stressade att färgerna bleknade(första gången jag fottar riktigt ordentilgt på dem). men man ser hur dom ser ut. fina firrar du hade också!
              http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...174&gid=362176

              Kommentar

              • Pannecke
                • January 2005
                • 1325

                #8
                Ursprungligen postat av bird_86
                vilken jäkla bra lösning du hade på co2 systemet, riktigt smart! jag har lagt upp lite bilder på paletterna, tyvärr så blev de så stressade att färgerna bleknade(första gången jag fottar riktigt ordentilgt på dem). men man ser hur dom ser ut. fina firrar du hade också!
                Det verkar vara en sönder odlad palett, alla äggfläckar är ju borta, och det är ju det namnet kommer ifrån "palett".
                /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                Kommentar

                • bird_86
                  • February 2005
                  • 51

                  #9
                  ok. han jag fick dem av hade dem i ett mycket mörkt akvarium, de var nästan helt vita när jag fick dem. kan inte fläckarna träda fram senare, iså fall vad ska jag ha för lysrör?
                  http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...174&gid=362176

                  Kommentar

                  • Pannecke
                    • January 2005
                    • 1325

                    #10
                    Ursprungligen postat av bird_86
                    ok. han jag fick dem av hade dem i ett mycket mörkt akvarium, de var nästan helt vita när jag fick dem. kan inte fläckarna träda fram senare, iså fall vad ska jag ha för lysrör?
                    Handlar nog inte så mycket på ljuset, det handlar mer om hur de trivs. När jag köpte mina på akvariehandeln var mina också bara bleka och grå, men han sa att det handlade om att de inte trivs i akvarium med få växter och specielt utan växter som han hade, han sa att de skulle färga ut direkt. Och det gjorde dom.
                    /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                    Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Hej

                      Namnet kan lika gärna komma från formen på hanens stjärtfena. Alla vildfångade paletter jag har sett i affärer har saknat ögonfläckar i stjärtfenorna.

                      MVH Micke
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • aqua J
                        • March 2005
                        • 275

                        #12
                        Min Paletthona har två fläckar på ryggfenan, hanen har bara ett cerist stråk på stjärten där fläckarna borde sitta. De har lekt för andra gången denna månaden, alla ägg har väl inte blivit yngel, och nu återstår det bara två småttingar. Båda föräldrarna är dock extremt pyssliga och vaktar och vallar runt, hanen städar och ordnar, så i hans fall verkar inte avsaknaden av äggfläckar ha påverkat föräldrainstikten negativt. Tror att det är övriga kamrater i karet som nallar yngel...






                        Kommentar

                        • bird_86
                          • February 2005
                          • 51

                          #13
                          mina har börjat få dessa ägg nu men de är otydliga och försvinner när de blir stressade.
                          http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...174&gid=362176

                          Kommentar

                          • ivan
                            • September 2002
                            • 135

                            #14
                            Mina paletter har otroligt starka färger och brukar inte tappa den förutom när man verkligen måste få upp ur akvariumet med håven (hoven vet itne hur d stavas:P) ja kan lägga upp lite bilder om ni vill

                            Kommentar

                            • Pannecke
                              • January 2005
                              • 1325

                              #15
                              Ursprungligen postat av ivan
                              Mina paletter har otroligt starka färger och brukar inte tappa den förutom när man verkligen måste få upp ur akvariumet med håven (hoven vet itne hur d stavas:P) ja kan lägga upp lite bilder om ni vill
                              Det vore kul, har du sett bilderna på mina paletter???
                              Det är numera nästan bara kort på paletter, de andra är inte så roliga att ta kort på...
                              /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                              Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...