Hur viktigt med Artemia till yngel ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fix
    • March 2005
    • 16

    Hur viktigt med Artemia till yngel ?

    Hej,

    Har läst att många tycker att ny kläckt artemia är det bästa till yngel.

    Jag har då ju röda juvel ciklider och 50-60 yngel på ca: 4-6mm och dom är ute och letar mat hela tiden.

    Har smultar pellets, har även provat att smula lite flingfoder och idag provade jag att stoppa i frystartemia.

    Men det var inte direkt någon hit, jag trodde att alla skulle bli heltokiga och äta upp det på nolltid.

    Undrar om man kunde få lite tips, om är det bra att köra på det som jag skrev ovan ?

    Hur många gånger ska jag mata om dagen?

    Hur mycket?

    Hur viktigt är det att byta vatten i akvariumet, 300L med 2st vuxna röda juvel ciklider och då deras yngel. Bra pump/filter


    Något annat ?
  • dgqlof
    • November 2003
    • 1344

    #2
    Yngel i den storleken brukar behöva foder som rör sig för att de skall äta det. Då finns det i princip tre huvudfoder, nykläckt (levande) artemia, dammfoder du fångar ute och mikromask. Att smula torrfoder och frysfoder brukar ofta fungera till många arter, men alla lär sig inte att äta det och växer dåligt, andra går hur bra som helst.

    Mata så ofta du orkar. Jag brukar inte klara mer än 3 ggr/dag.

    Vattenbyten som vanligt eller lite oftare, du häller ju i mer mat och yngel kan vara lite känsliga.

    Lycka till!

    Kommentar

    • Patrik_växjö
      • July 2002
      • 2046

      #3
      Jag ger inte mina palettyngel nått speciellt. De får överleva på vad som ges. Å andra sidan livnär de sig på saker från botten och på blad etc. Men nu är jag inte intresserad av att föda upp massa yngel heller..
      / Patrik /

      Kommentar

      • ejje2k3
        • January 2005
        • 22

        #4
        Hej!!!

        Jag matar mina Melanochromis Interuptus yngel med fling foder som jag smular sönder... Jag matar 3 ggr / dag.... och försöker byta vatten 1 gång /vecka...
        Fast tänk på att köpa kvalitet flingor inte flingor som kostar 100/liter.
        Lycka till....
        600 liter alukar: Ej installerat. Ska gå Cyphotilapia frontosa där i.
        375 liter alukar: Ska låta Cyphotilapia frontosa yngel gå där i.
        112 liter svart möbelakvarium: Sällskapsakvarium
        Stående akvarieställning med 3 st 70 liter alukar. Odling av endlers guppie.
        Min zoon den e gammal=)

        Kommentar

        Arbetssätt...