Palettyngel....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tjompo
    • January 2005
    • 46

    Palettyngel....

    Hur långtid tar det för paletternas rom o kläckas o hur länge har de gulsäcken o allt innan de e frisimmande...ska man mata me nåt särskilt..eller klarar de sig på de som finns runt omkring?troligen har mina lagt rommen under pumpen i en snäcka..finns de risk att ynglen sugs in? hur kan ja motverka detta?
  • stjärna
    • December 2004
    • 30

    #2
    jag vet inte hur lång tid det tar ,men mata du med nykläckt artemia,det är nog bäst tror jag.

    Kommentar

    • peppito
      • December 2003
      • 1612

      #3
      Mina palettyngel bruka klara sig på det som de hittar på botten i början. Men kosttillskott klagar de nog inte på.
      "du ångrar bara det du inte gjorde"

      Kommentar

      • Patrik_växjö
        • July 2002
        • 2046

        #4
        Ursprungligen postat av peppito
        Mina palettyngel bruka klara sig på det som de hittar på botten i början.
        Samma med mina yngel, fast jag låter dom å andra sidan klara sitt öde på egen hand...
        / Patrik /

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Det tar väl en vecka från rom tills dess föräldrarna vallar ynglen för matning
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Baggen
            • July 2004
            • 340

            #6
            något i den stilen stämmer bra ^^

            Kommentar

            • Paula81
              • March 2005
              • 59

              #7
              Mina paletter la också sina ägg i en snäcka under mitt innerfilter, därför klarade sig inte mina yngel. Dom minskade med 10 om dan till det var tomt på bebisar. Om jag får yngel igen så tänker jag testa att trä en nylonstrumpa över filtret, även om dom fastnar mot den så kommer mamma o pappa nog att hämta dom.
              Jag matade inte mina, tyckte inte dom gjorde annat än och åt på botten hela tiden.. Mamma o Pappa vallade runt dom i hela akvariet.
              Lycka till!!!

              Kommentar

              • Patrik_växjö
                • July 2002
                • 2046

                #8
                Om de fastnar i nylonstrumpan lär de dö rätt snabbt ändå.. Rätt bra sug där för en liten krabat...
                / Patrik /

                Kommentar

                • Pannecke
                  • January 2005
                  • 1325

                  #9
                  Ursprungligen postat av Tjompo
                  Hur långtid tar det för paletternas rom o kläckas o hur länge har de gulsäcken o allt innan de e frisimmande...ska man mata me nåt särskilt..eller klarar de sig på de som finns runt omkring?troligen har mina lagt rommen under pumpen i en snäcka..finns de risk att ynglen sugs in? hur kan ja motverka detta?
                  Från äggläggningen tar det vanligtvis ca 90 timmar innan de kläcks, det är också vanligt att de flyttas en eller två gånger innan dess. Att mata med nykläckt artemia är bäst, köp inte de frysta fär de är för stora. Jag skulle inte göra nå´t för att ändra på vad dom har gjort, sugs dom in i pumpen så dröjer det inte lägne föränn de lägger ägg igen, Mitt par har lagt för fjärde gången nu sen December 2004, nära årsskiftet då jag köpte dem. Sätt gärna in ett par halverade krukor i karet tills de skall leka nästa gång och placera dem i andra änden av karet. De föredrar att det är små hål i krukan också. Titta in på hemsidan och titta på de bilder jag har så får du se, den sista krukan jag satte in bakom roten tycker de mycket bra om.
                  /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                  Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                  Kommentar

                  • Tjompo
                    • January 2005
                    • 46

                    #10
                    Äntligen..efter sådär 8-9 dagar (totalt sedan första misstanken när ja såg honans äggrör eller vad de kallas) har ynglen kommit fram...ingen gulesäck o simmar för fullt ..då återstår att se om de klarar sig..stämmer de att kullarna blir större efter ett tag?de där me artemiakläckning..ja tycker de verkar lite kompliserat o kräver både uppmärksamhet o plats..finns de nåt sätt att ordna så de inte blir för besvärligt?har ju en sambo som kan bli ett problem gällande framevarande saker :P

                    Kommentar

                    • carmahan
                      • February 2004
                      • 265

                      #11
                      Att kläcka artemia är varken svårt eller tidskrävande. Själv har jag glassbyttan bakom en gardin i fönstret så den syns inte. Har även en lampa över byttan, detta funkar super bra för mig i allafall. Titta på denna länk



                      För att suga upp den nykläckta artemian (pytte smått) så använder jag en spruta (50 ml) kan vara svårt att få tag på om du inte känner någon inom vården. Du kan även använda en tunn slang för att få upp dem. Stoppa ner den i "mellan" skiktet så att du inte får en massa skal med. Hoppas att du förstår vad jag menar.

                      Mvh
                      carmahan

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #12
                        När jag hade palettyngel tillsammans med föräldrar förra våren behövde jag knappt mata med artemia alls (artemia har jag i närmast obegränsade mängder). Palettynglen hittar mat i akvariet ändå. Och sedan plötsligt är de större och tar musslor eller annat mjukfoder hur enkelt som helst.
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • Tjompo
                          • January 2005
                          • 46

                          #13
                          musslor?kan man mata me de?:S

                          Kommentar

                          • erikthur
                            • March 2004
                            • 9953

                            #14
                            Konserverade musslor (t ex Abba). Öppna en burk (frys resten) och mata eftersom. Skitar ner mycket mindre än räkmixen och en hel del fisk gillar det enormt mycket - få killis dock.
                            Killies is a lifetime passion

                            Kommentar

                            • Tjompo
                              • January 2005
                              • 46

                              #15
                              där ser man..ja hade en mussla som skulle filtrera vattnet men den blev uppäten..men de va ju kul att de går me riktiga också

                              Kommentar

                              Arbetssätt...