Tuggar hon? + mer frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Boerboel
    • September 2002
    • 473

    Tuggar hon? + mer frågor

    Min första malawi, en N´kali, har börjat tugga tror jag. Men hanen försöker fortfarande charma henne. Är det så att hon får en påse innan hon har rom i munnen, eller kommer den först efter leken?

    När skall jag lägga henne i ett separat kar?

    Hon åt lite i morse, är det vanligt?

    Är det vanligt att munruvare misslyckas, typ sväljer med flit, sin första kull, som en del sydamerikaner gör?

    Tacksam för svar!!





    //Helena
    //Helena
  • Lukas
    • April 2002
    • 1211

    #2
    Hej!
    Malawiciklider som ruvar ägg i munnen äter ingen ting under ruvnimgstiden, (2-4 veckor)
    Honor som lekt är ofta skygga och tittar man under hakan. ser den svullen ut, som den hade en stor tugga mat i munnen.
    Unga oerfarna honor kan ibland (tex om de utsatts för stress) svälja rommen, Ju längre ruvningen gått, destå mindre är chansen att hon sväljer sin avkomma.
    Efter 1-2 vecor efter leken är det dags att flytta honan till ett ev. "spottkar".

    Lycka till!

    /Lukas

    Kommentar

    • Mm
      • March 2002
      • 4

      #3
      Det där med att hon åt är helt normalt, så det är inget du behöver oroa dej för.

      Kommentar

      • Boerboel
        • September 2002
        • 473

        #4
        OK, så jag kan alltså utgå ifrån att hon ruvar?

        //Helena
        //Helena

        Kommentar

        • Mm
          • March 2002
          • 4

          #5
          Enklaste sättet att se en ruvande hona är genom dubbel hakan. Ett annat sätt är att kolla ifall honnan tuggar, fast än hon inte tagit in något i munnen.

          Mikael

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Hej,
            Vissa arter och vissa individer äter inte alls under tiden som de ruvar, andra äter men ytterst försiktigt.
            Om den kastar sig över maten och äter glupskt som de övriga fiskarna så ruvar den knappast.
            Om man flyttar honan bör man göra det efter 2.5-3 veckor.
            Om honorna är väldigt små, eller alternativt väldigt unga så kan de ibland svälja eller spotta ut romkornen vid de första 1-2 lekarna.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell

            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Boerboel
              • September 2002
              • 473

              #7
              OK,.. hon har fortfarande en "dubbelhaka" (3 dagar nu), och hon har tagit ytterst lite mat i munnen, det var i lördags. Idag rörde hon inte maten. Och N´kali brukar ju vara (iaf mina) rejält glupska =)..



              //Helena
              //Helena

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Hej,
                Ja det låter definitivt som om hon ruvar.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell

                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                Arbetssätt...