färg starka ciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jocke_ek
    • February 2005
    • 259

    färg starka ciklider?

    hej!
    ska nu börja välja fiskar till mitt kar.
    vill nu ha förslag på färg starka ciklider.
    vill komma så nära saltvatten som man kan i ett sötvatten med färgerna.

    afrikanska som amerikanska.

    mvh jocke
    några bilder finns nu på min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=361394

    nya bilder på zoonen på mina 2 nya kar som jag hämtat och börjat montera.
    kommer upp flera bilder under upp byggnaden av dom.
    finns nu en lista på firrarna jag har i respektive kar.

  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    #2
    hur stort är karet då?
    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • jocke_ek
      • February 2005
      • 259

      #3
      karet är på 450L

      mvh jocke
      några bilder finns nu på min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=361394

      nya bilder på zoonen på mina 2 nya kar som jag hämtat och börjat montera.
      kommer upp flera bilder under upp byggnaden av dom.
      finns nu en lista på firrarna jag har i respektive kar.

      Kommentar

      • PsyM
        • April 2004
        • 283

        #4
        Pseudotropheus Demasoni
        Metriaclima estherae
        Labidochromis caeruleus
        Protomelas spilonotus
        Scianochromis Fryeri
        Metriaclima Zebra Maisoni Reef

        Här har du några färgkarameller från Malawisjön! Sök på google.se så får du upp många bra bilder
        Min Zoon
        Mitt 900 liters

        Kommentar

        • jocke_ek
          • February 2005
          • 259

          #5
          mycket fina flera förslag?

          mvh jocke
          några bilder finns nu på min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=361394

          nya bilder på zoonen på mina 2 nya kar som jag hämtat och börjat montera.
          kommer upp flera bilder under upp byggnaden av dom.
          finns nu en lista på firrarna jag har i respektive kar.

          Kommentar

          • Linnzan
            • February 2005
            • 23

            #6
            Tänk på ljuset

            Tänk på att lysrören i karet också påverkar fiskarnas färg. Har man vanliga lysrör som brukar följa med när man köper akvarier med "lock" så bör man nog fundera på att köpa några andra. Dom som följer med karen brukar inte framhäva färgerna på fiskarna så bra.
            Liten men tuff

            Tycker fiskarna att de simmar eller flyger *funderar*

            Kommentar

            • Paula81
              • March 2005
              • 59

              #7
              Tänk På..

              Du verkar öppen för att ha sorter från olika delar av världen, tänk på att detta inte alltid går, även om vissa fiskar är fredliga, så kan det gå snett när du lägger ihop dom med andra. Jag har ett malawikar, och la i två påfågelsciklider, han på zoo sa att 'dom är så tuffa, det går bra'. Idag fick jag åka tillbaka med dom, då deras fenor var söndertuggade och en var på väg att bli ihjälbiten!
              Inte bara fiskars beteende påverkar detta, utan även vattnet, olika pH-halter, hårdheter, grader m.m. påverkar vilka fiskar som går ihop. De flesta fiskar är idag vanda vid 'vanligt' vatten och går i de flesta kar, men var noga med fiskarna.
              Hör dig noga för innan inköp av ny fisk, fråga t.ex. folk här på forumet, det är jättemånga som kan jättemycket här! Och många har olika erfarenheter som dom gärna delar med sig om. Även när vi köpt malawi som "ska" gå ihop så kan det hända olyckor, kanske för många hannar på för litet revir, då blir det bråk och den svagaste får ge sig. Kanske dödar dom den, eller så får han ligga gömd på ett o samma ställe hela tiden. Det är inte heller trivsamt.
              Jag har gjort så många missar själv som har inneburit att jag har fått lämna tillbaka fiskar, men det värsta är när man inte hinner lämna tillbaka, eller agera, eller ens REAGERA ibland, och någon fisk dör eller skadas. Det är aldrig trevligt!

              Hoppas du hittar en massa fiskar som färgar ut till fullo när dom börjar trivas i ditt kar!!! Det är jättekul att se hur dom ändrar färg när dom börjar trivas!! (eller om man släpper i en hona till dom)
              Ljuset, som Linnsan sa, gör väldigt mycket!

              Lycka till!
              Senast redigerad av Paula81; 17 March 2005, 20:40.

              Kommentar

              • jocke_ek
                • February 2005
                • 259

                #8
                jag frågade ang dessa 2 pg av att jag inte vet vilka jag ska ha.
                ska inte blanda utan kommer att ta från ett och samma ställe inte olika delar av världen.

                ville bara ha bra förslag på färg glada från båda .
                sedan ska jag bestämma om det blir afrikanska eller amerikanska.
                kommer sedan självklart att köpa rör som passar för färgerna på fisk och inte ha dom som medföljer rampen.

                hoppas jag får flera förslag.
                en kompis ska till en odlare på lördag och skulle då ta med ett par hem till mig.
                men vet inte vilka ännu.

                mvh jocke
                några bilder finns nu på min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=361394

                nya bilder på zoonen på mina 2 nya kar som jag hämtat och börjat montera.
                kommer upp flera bilder under upp byggnaden av dom.
                finns nu en lista på firrarna jag har i respektive kar.

                Kommentar

                Arbetssätt...