Malawiciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KE
    • November 2004
    • 356

    #16
    -mapa-

    Har läst igenom denna tråden och sett att folk avrått dig till att köpa ciklider till ett sådant litet akvarium (skulle gjort det samma) men ser nu att du ändå köpt. Om du ändå inte lyssnar på folk med goda råd, varför då fråga ihuvetaget?
    Zoonen
    Akvarietorka för tillfället...

    Kommentar

    • stahl_mikael
      • November 2003
      • 293

      #17
      mapa snälla läs igenom detta..

      Kommentar

      • -mapa-
        • March 2005
        • 128

        #18
        Ska köpa tex.375 liters akvarium!
        framot hösten.
        MVH MARCUS.... -MAPA-
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=374885

        Kommentar

        • -mapa-
          • March 2005
          • 128

          #19
          Kan man ha johanni i ett 375liters?
          MVH MARCUS.... -MAPA-
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=374885

          Kommentar

          • MrPNIL
            • January 2011
            • 14

            #20
            Ja, du kan utan tvekan ha johanni i ett 375 liters akvarium. I princip kan du ha alla arter av malawiciklider i ett så stort akvarium. Ditt 112 liters skulle enligt mig fungera, jag har själv tre goldens och två rödazebror i ett 112 liters akvarium sedan i drygt ett år tillbaka, de växer och visar inga täcken på att inte trivas. De börjar dock växa ur akvariet, är på väg att skaffa ett 240 l. Men i alla fall... enligt mig kan du alltså hålla ett litet antal malawiciklider i ett 112 liters (beror dock på villka arter du vill ha,) men de vanligaste bör fungera. Vartefter fiskarna växer borde du dock skaffa ett större akvarium. Mina är drygt åtta cm och kräver ett större akvarium, som tur är behöver de inte vänta länge till.
            Lycka till med dina malawiciklider!

            MVH Anton

            Kommentar

            • Auratusen
              • March 2010
              • 874

              #21
              112 l är passar inte malawi. Och om du en skulle köpa malawi, varför bara 2. Du vet väl att om man ska ha Mbunas så bör de vara minst 5. Helst 10-tal.
              Och varför gå och köpa malawi, när alla avråder dig det?

              Jag skickade ner en grupp med goldens i ett 100 l akvarium, då det var akutfall. Mitt andra kar läckte. Och efter hade gått där ett tag blev de helt sönderstressade och fick dåliga tarmar. Några av dom har jag nu avlivat, resten är sålda.

              Stort artregister med bilder och information om malawiciklider,

              Vill du har bra info om malawiciklider, kolla här då.
              Jag rekomenderar dig att du byter ut dina goldens mot tanganyika istället. Typ jullar, snäcklekare eller prinsessor
              Senast redigerad av Auratusen; 31 January 2011, 20:53.

              Kommentar

              • MrPNIL
                • January 2011
                • 14

                #22
                Jag glömde tillägga att ett malawiakvarium måste ha bra cirkulation, ungefär 3 gånger så mycket som ett 'normalt' akvarium av samma storlek skulle ha. Tex. om ditt akvarium är på 100 liter för enkelhetens skull, och standardpumpen till det akvariet ligger på 100 l/timmen, bör du alltså komplitera det med ett filter som pumpar minst 300 l/timmen. Malawiciklider vill ha ett välfiltrerat vatten med väldigt bra cirkulation. (Samt god syretillförsel).

                MVH Anton

                Kommentar

                • Auratusen
                  • March 2010
                  • 874

                  #23
                  Mm, stämmer det

                  Kommentar

                  • Grothras
                    • July 2009
                    • 401

                    #24
                    Snacka om att väcka en en död tråd!

                    Kommentar

                    • Auratusen
                      • March 2010
                      • 874

                      #25
                      Haha, kollade inte ens när den skapades

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #26
                        Ursprungligen postat av MrPNIL
                        Jag glömde tillägga att ett malawiakvarium måste ha bra cirkulation, ungefär 3 gånger så mycket som ett 'normalt' akvarium av samma storlek skulle ha. Tex. om ditt akvarium är på 100 liter för enkelhetens skull, och standardpumpen till det akvariet ligger på 100 l/timmen, bör du alltså komplitera det med ett filter som pumpar minst 300 l/timmen. Malawiciklider vill ha ett välfiltrerat vatten med väldigt bra cirkulation. (Samt god syretillförsel).

                        MVH Anton
                        faast det där låter skumt du. vanligtvis säger man ett VANLIGT sällskapskar ska ha en pump som drar 3 gånger akvariets volym. dvs om du har ett 100L kar så ska pumpen dra runt 300L i timmen. malawi är vi snarare uppe på 7-12 gånger volymen. jag har 1300+2500 L/h i mitt 250l malawi.

                        och som sagt. tråden är typ 6 år gammal. varför skriver du i den anton??

                        Kommentar

                        • bjornsson
                          • January 2008
                          • 480

                          #27
                          Jag kör på 2200l/h ytterfilter och sedan en streamerpump på 4000l/h i mitt 375L.
                          Lagomt med snurr uppe i karet men ändå lugnt nere vid botten.
                          200L Nystart

                          Kommentar

                          • Auratusen
                            • March 2010
                            • 874

                            #28
                            Jag kör 1200 l/h till mitt 240 l. Fast nu kör jag inte malawi där längre

                            Kommentar

                            • MrPNIL
                              • January 2011
                              • 14

                              #29
                              hannesc, jag är nybörjare på forum, har faktiskt aldrig skrivit på ett forum förut. Jag kollade inte när tråden var gjord, bara svarade ändå...

                              MVH

                              Kommentar

                              • hannesc
                                • December 2009
                                • 13085

                                #30
                                Ursprungligen postat av MrPNIL
                                hannesc, jag är nybörjare på forum, har faktiskt aldrig skrivit på ett forum förut. Jag kollade inte när tråden var gjord, bara svarade ändå...

                                MVH
                                aha! ja det förklarar ju en del.
                                jaja välkommen hit iaf!

                                hur hittade du tråden? sökte du på malawi eller så? för jag vet inte knappt hur man hittar gamla trådar, sitter här hela tiden o bara kollar senaste inlägg :P

                                Kommentar

                                Arbetssätt...