när blir det yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • liindaa
    • January 2005
    • 205

    när blir det yngel?

    Någon som vet ungefär hur lång tid det tar innan äggen kläcks och blir yngel?
    ( labidochromis caeruleus golden , alltså)
  • PsyM
    • April 2004
    • 283

    #2
    Det tar ca 3 veckor innan honan släpper ut dem ur munnen!
    Min Zoon
    Mitt 900 liters

    Kommentar

    • ebbaliten
      • August 2004
      • 233

      #3
      Har också hört/läst 3 veckor. Men våran golden som släppte ut sina första för nån månad sen, hon väntade ca: 5 veckor! Man blir så otålig
      Mvh Åsa & Jonas

      Man slutar aldrig att förvånas...

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=15134

      Kommentar

      • mikro
        • November 2002
        • 260

        #4
        Om fisken stressas eller känner sig hotad så vill hon inte släppa ut ynglen. Det kan gå lite väl lång tid ibland och om ynglen inte får mat då så kan man förlora en del. Jag har haft en del problem med just goldenhonor som vägrat "spotta". Ifall de är i ett eget akvarium men ändå vägrar så kan man lägga en ljus filt över akvariet så hon inte kan se att man springer runt i rummet och kikar efter yngel. Mindre stress så : )

        Se även till att mata henne en smula när det börjar bli dags för ynglen att komma ut. Hon plockar upp småbitar i munnen som även ynglen kan äta av och är det riktigt god mat så kanske hon kan lockas till att släppa ut ynglen bara av den.

        Lycka till!!!
        ---
        Mikael

        Varför göra det lätt, när man kan göra det själv?

        Kommentar

        • liindaa
          • January 2005
          • 205

          #5
          Jamen, är det någon som vet när rommen kläcks, hon släpper ju inte ut ynglen direkt väl!?

          Kommentar

          • liindaa
            • January 2005
            • 205

            #6
            och medan vi diskuterar detta : Hur stora är ynglen ungefär när de släpps ut??

            Kommentar

            • elinor
              • February 2003
              • 1323

              #7
              Ursprungligen postat av liindaa
              och medan vi diskuterar detta : Hur stora är ynglen ungefär när de släpps ut??
              Mellan 0,5 - 1 cm
              Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

              Kommentar

              • Zaphi
                • November 2003
                • 724

                #8
                Äggen kläcks efter cirka en vecka. Hela ruvningsperioden ligger mellan cirka 21-28 dagar, beroende lite på vattentemperatur (varmare vatten ger bättre utveckling) och hotbilden i akvariet de befinner sig i (honan kan välja att spotta väldigt sent om det går andra fiskar i karet).
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • liindaa
                  • January 2005
                  • 205

                  #9
                  ok! tack för svaret..

                  Kommentar

                  Arbetssätt...