malawi-hannar som är agresiva..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pokemon
    • October 2004
    • 30

    malawi-hannar som är agresiva..

    Hej på er!

    Jag satt igår med en polare och snackade lite skit då vi kom in på fiskar mm. Han undrade varför jag hade så få hanar i mitt malawi-kar och jag svarad att i mitt kar kan jag ej ha fler en 4st hanar då dom bara skulle bråka om sina rivir hela tiden.

    Senare på kvällen kom jag tänka på att man läser ju ofta att många malawisar är "fredliga men något revirshävande vid parning" då jag kom tänka på denna fråga till er proffs här ute.

    Om man har en grupp med bara hanar som är aggresiva vid parning i ett kar utan honor borde dom inte vara lugna och fina då? Inga honor = ingen parning = lugn fisk?

    Denna fråga är bara en fundering som jag kom på sent i lördags kväll och inget jag ska testa men skulle vara kul att veta vad ni som vet allt om dena fisk-art säger om min icke helt nycktra tankar, vem vet det kanske fungerar?

    Mvh Daniel.
  • Zaphi
    • November 2003
    • 724

    #2
    Njä. En hane ser alltid till att göra så gott han kan för att skapa ett revir, även om det inte finns honor i vattnet. Att ha flera hanar behöver inte alls heller vara dåligt, för då kan agressiviteten delas på fler individer.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • C.Ciklid
      • February 2005
      • 12055

      #3
      Man kan hävda deras beteende med att packa in många ciklider/par i ett akvarium med mindre antal grottor. Känner en del som gjort så bara för att de ska bli fredligare och det har fungerat. Själv tycker jag bättre om att de ska få ha sin naturliga gång.
      //Camilla
      De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

      Kommentar

      Arbetssätt...