mindre tangyanika för sällskaps?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Servant
    • December 2004
    • 315

    mindre tangyanika för sällskaps?

    finns det någon mindre tangyanika som sku passa för ett sällskaps med kanske lite småfisk o kanske nån större som gurami?
    som inte gräver o inte är för revirhävdande..
    inte nån snäcklekare..
    skull inte tro att nån liknande finns..
    t
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #2
    Det blir nog rätt svårt att hitta fisk som passar... Tangayikafiskarna kräver ju ett hårt vatten, och de flesta sällskapsakvariefiskar vill ha mjukt vatten, som Guramis till exempel...
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • Servant
      • December 2004
      • 315

      #3
      ok.. jag tänkte det..
      t

      Kommentar

      • Danne_K
        • February 2005
        • 1034

        #4
        Ursprungligen postat av Servant
        finns det någon mindre tangyanika som sku passa för ett sällskaps med kanske lite småfisk o kanske nån större som gurami?
        som inte gräver o inte är för revirhävdande..
        inte nån snäcklekare..
        skull inte tro att nån liknande finns..

        de går ja har några prinsessor med mosaikgurami, dvärggurami, kardinaler, pansarmalar leoparddanio paletciklder å lite annat smått å gott orkar inte skriva upp nå fler men då har ja ganska stort akvarium... där ja har den här blandingen

        Kommentar

        • Danne_K
          • February 2005
          • 1034

          #5
          dock gräver prinsessorna lite när dom städar grottorna

          Kommentar

          • Servant
            • December 2004
            • 315

            #6
            prinsessor är ju så jobbiga där dom föder upp feta armeer som attackerar vad som kommer i närheten... typ...
            t

            Kommentar

            • Danne_K
              • February 2005
              • 1034

              #7
              jo dom försvarar sina yngel å grottan.. men tycker inte att dom är så farliga inte om man har mycke annat i akvariet så att dom har lite olika att göra sina attacker mot annars om man har för få fiskar kan dom nog få de ganska jobbigt men när de gäller att vara elaka mot andra fiskar måste ja sägga att palettcikliderna är värre för dom biter mycker mer i andra fiskars fenor men hur som helst du kan nog ha dom flesta tangyanika med dina guramisar om du håller ph runt 7 skulle ja tro så har jag å dom verkar då trivas bra dom till å me leker nån gång då och då... och guramisarna klarar sig jätte bra från prinsessorna till stor del på grund av att prinsessorna håller till vid botten guramisarna vid ytan så dom jagar inte dom alls..

              Kommentar

              • Servant
                • December 2004
                • 315

                #8
                bara det att dom skapar stora kolonier och tar över karen dom e i..
                jag får nöja mig med dvärgciklider...
                t

                Kommentar

                • Danne_K
                  • February 2005
                  • 1034

                  #9
                  de ligger ju lite i de du sägger men man behöver ju inte ha kvar alla prinsessor man får man kan ju sälja eller ge bort några så dom inte blir för många.. sen så finns de ju andra ciklider från tangyanika som säkert är bättre lämpade än prinsessor för den typ av akvarium som du har tänkt dig

                  Kommentar

                  • Tant Nancy
                    • April 2002
                    • 5407

                    #10
                    Att blanda fiskar med så olika behov av pH och Kh och temp fungerar kanske, men vill man ge sina fiskar bra förhållanden, så är det inte att rekommendera...
                    MvH
                    Tant Nancy
                    www.gladafisken.aqualogen.se
                    Mitt fotogalleri
                    Dagbok
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • Danne_K
                      • February 2005
                      • 1034

                      #11
                      de skiljer inte så mycket att dom mår dåligt av de.. då skulle dom väll inte leka eller hur? tycker att de ger ganska tyderliga tecken på att dom trivs och mår bra eller hur?

                      Kommentar

                      • Baggen
                        • July 2004
                        • 340

                        #12
                        dom kanske inte mår dåligt av det , men vilka värden har du på vattnet?
                        dina andra fiskar som skall ha betydligt lägre PH kommer garranterat inte
                        gilla det som dina prinsessor älskar.

                        /Baggen

                        Kommentar

                        • Danne_K
                          • February 2005
                          • 1034

                          #13
                          no kan de hända att prinsessorna gärna skulle ha lite högre å guramisarna lite lägre men det är inget som dom verkar bry sig om för om dom inte skulle trivas med de skulle dom inte leka.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...