Labidochromis caeruleus "golden"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gladhertha
    • February 2005
    • 1755

    Labidochromis caeruleus "golden"

    Ska skaffa akvarium snart runt 130-200L. Har hittat labidochromis caeruleus "golden" i min bok. Skulle den passa för en relativ nybörjare? Enligt den fakta jag hittat passar den mig, men vill gärna veta från erfarna.
    Tack på förhand.
    Mvh Hanna
    Min Zoon
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ursprungligen postat av gladhertha
    Ska skaffa akvarium snart runt 130-200L. Har hittat labidochromis caeruleus "golden" i min bok. Skulle den passa för en relativ nybörjare? Enligt den fakta jag hittat passar den mig, men vill gärna veta från erfarna.
    Tack på förhand.
    Jodå de flesta malawi är rätt enkla fiskar så den passar säkert bra.
    Läs om den i artbeskrivningen samt i allmän info - ciklider-malawi-mbunas så hittar du lämålig info
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • gladhertha
      • February 2005
      • 1755

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Ursprungligen postat av gladhertha
      Ska skaffa akvarium snart runt 130-200L. Har hittat labidochromis caeruleus "golden" i min bok. Skulle den passa för en relativ nybörjare? Enligt den fakta jag hittat passar den mig, men vill gärna veta från erfarna.
      Tack på förhand.
      Jodå de flesta malawi är rätt enkla fiskar så den passar säkert bra.
      Läs om den i artbeskrivningen samt i allmän info - ciklider-malawi-mbunas så hittar du lämålig info
      har ju läst din bok och det är väll samma fakta i princip. Var å titta på dom på Akvarielagret idag, otroligt vackra fiskar. Hur många bör man ha? Är de enkla att odla? Passar dom i ett ca. 120L akvarium? Vad har de för krav på miljön?
      Mvh Hanna
      Min Zoon

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Hur många bör man ha? 5-6 stycken
        Är de enkla att odla? Ja
        Passar dom i ett ca. 120L akvarium? Med ett nödrop, ett större akvarium är helt klart att föredra
        Vad har de för krav på miljön? Läs i de avdelningar jag nämnde ovan
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • gladhertha
          • February 2005
          • 1755

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Hur många bör man ha? 5-6 stycken
          Är de enkla att odla? Ja
          Passar dom i ett ca. 120L akvarium? Med ett nödrop, ett större akvarium är helt klart att föredra
          Vad har de för krav på miljön? Läs i de avdelningar jag nämnde ovan
          vi ska ungefär så stort, kanske lite större, vet inte. Klarar dom sig i alla fall? Är helt fast i firren nu. Vet man borde ha runt 200L men är det helt okej att ha 5st i ett ca 120L akvarium?
          Mvh Hanna
          Min Zoon

          Kommentar

          • heljis

            • June 2003
            • 1150

            #6
            Om du vet att man "borde" ha 200l finns det väl ingen ursäkt för att skaffa 120l? Fiskarna överlever säkert, det är jag övertygad om. Men trivs de? Det är väl den frågan du bör ställa dig själv.
            Jag skulle inte stoppa i någon malawi alls i ett akvarium mindre än 200l, men det är ju jag det.

            Det är en väldigt fin fisk, jag har 5 stycken just nu i mitt 375l. Absolut första fisken jag skaffade! Lycka till.
            Martin Heljedal

            They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

            Kommentar

            • emilym
              • January 2005
              • 138

              #7
              Jag har 6 st golden i ett 128 l. Det fungerar bra, men än så länge är de små. Om jag var dig skulle jag satsa på ett 200 l akvarie - fiskarna trivs bättre, du blir inte lika begränsad i dina fiskval, det blir lättare att inreda och städa.

              För övrigt är mina golden väldigt trevliga och roliga fiskar.
              /Emily

              Kommentar

              • gladhertha
                • February 2005
                • 1755

                #8
                Jo det är ju därför jag frågade om hur stort det behöver, för om de skulle trivas. Det är mer pengarna som är mitt problem. Och plats har jag inte sådär jättemycket av. Ska titta vidare.
                Finns det andra fiskar som är färgglada och inte så storlekskrävande då, ciklider dåra.

                Ps. Om du har ett relativt billigt akvarium, 150-200L säg till
                Mvh Hanna
                Min Zoon

                Kommentar

                Arbetssätt...