Könsskillnad hos Jokaciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patrik_växjö
    • July 2002
    • 2046

    Könsskillnad hos Jokaciklid

    Jag har ett (förmodat?!) par av Jokaciklid. Det är en större hane som ser ut som på bilden (artbeskrivningen) fast med en mer påtaglig vit rand längst ut på ryggfenan. Den lite mindre honan har en röd rand. Är dessa ränder något mn skiljer könen åt eller är det varför ser det ut så? Enligt artbeskrivningen är det "mycket svårt att skilja könen åt".
    / Patrik /
  • Camenius
    • November 2004
    • 180

    #2
    Du har ett par.

    Hanen har en söm som är vit/blå, honan en söm som är röd. Är de hyfsad storlek så leker de snart. De är ganska lättlekta, är min erfarenhet.
    Underbar och klart underskattad ciklid.

    Vill du ha tips om ett bra komplement till Jokan i dit kar (om du har plats), köp ett par Pelvicachromis taeniatus. De är "en slags palettciklid", bara lite mer ovanligaa och något mer svårlekt, men underbart vackra oavsett vilken variant (det finns många) du hittar.

    Om inte dessa faller dig på läppen finns många, många andra fina och intressanta västfrikanska ciklider att välja mellan.

    Lycka till med Jokan!

    Kommentar

    • Patrik_växjö
      • July 2002
      • 2046

      #3
      Får se om jag får plats med de fiskar du tipsa om. Har förnärvarande ett evigt lekande palettpar (vanlig palett) och lite skygga synodontis nigriventis å lite kongotetror mm.
      / Patrik /

      Kommentar

      Arbetssätt...