Tips på "Kunglig" Ciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gimbo
    • January 2005
    • 2734

    Tips på "Kunglig" Ciklid?

    Hej!

    Jag håller på att planera ett Malawi akvarium på 400 Liter. Kommer att inhadlas om ca en månad.

    Jag är ute efter en vacker kunglig ciklid där man ser att han är kungen i karet. Men, endå ganska fredlig. För jag tänkte ha ett par andra fiskar också. Men de är inte planerade än vilka det ska vara. Börjar med kungen.

    Är det någon som har ett bra förslag? (Skulle det behövas kan jag överväga att köpa ett 540 Liters kar).


    /Daniel.
    -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.
  • mattsson
    • December 2004
    • 115

    #2
    någon stor färgrann (utfärgad) auloconora är ju lite "kunglig" och skiljer sig från mängden lite grann!
    gone fishing...

    Kommentar

    • Gimbo
      • January 2005
      • 2734

      #3
      Hej igen! Försökte söka på den. Men, hittar den inte.
      -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Gimbo
        Hej igen! Försökte söka på den. Men, hittar den inte.
        Det finns 20 st Aulonocara bland artbeskrivningarna
        Annars tycker jag att Cyrtocara moori skulle passa bra
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Gimbo
          • January 2005
          • 2734

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Ursprungligen postat av Gimbo
          Hej igen! Försökte söka på den. Men, hittar den inte.
          Det finns 20 st Aulonocara bland artbeskrivningarna
          Annars tycker jag att Cyrtocara moori skulle passa bra

          Såja... Nu gick det bättre och söka på dem. Se vad lite stavfel kan göra.

          Där satte du jackpott, Cyrtocara moori, vilken underbart härlig fisk!
          -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

          Kommentar

          • Gimbo
            • January 2005
            • 2734

            #6
            Har tittat på vilka andra fiskar man skulle kunna ha. Tror ni att ca 10st Labidochromis caeruleus skulle kunna gå ihop med en Cyrtocara moori?
            -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

            Kommentar

            • HazelCR

              #7
              Ursprungligen postat av Gimbo
              Har tittat på vilka andra fiskar man skulle kunna ha. Tror ni att ca 10st Labidochromis caeruleus skulle kunna gå ihop med en Cyrtocara moori?
              Du är påväg att ordna till ett akvarium, som jag själv gjorde för ett par månader sedan. Jag har fyra C. moori och sex Golden, men även många fler mbunas. Samtliga mina fiskar är inte vuxna än, bara mellan 3-8 cm. Med ett undantag....kungen...jag har en C Moori, som är ca 10 cm, nyss hemkommen från Uppsala. Men min kung tror jag är en hona....

              Det vore kul att höra hur det artar sig för dig i fortsättningen.

              Kommentar

              • Gimbo
                • January 2005
                • 2734

                #8
                Ursprungligen postat av HazelCR
                Ursprungligen postat av Gimbo
                Har tittat på vilka andra fiskar man skulle kunna ha. Tror ni att ca 10st Labidochromis caeruleus skulle kunna gå ihop med en Cyrtocara moori?
                Du är påväg att ordna till ett akvarium, som jag själv gjorde för ett par månader sedan. Jag har fyra C. moori och sex Golden, men även många fler mbunas. Samtliga mina fiskar är inte vuxna än, bara mellan 3-8 cm. Med ett undantag....kungen...jag har en C Moori, som är ca 10 cm, nyss hemkommen från Uppsala. Men min kung tror jag är en hona....

                Det vore kul att höra hur det artar sig för dig i fortsättningen.

                Halloj! Vad kul att du har samma typ av fisk som jag är ute efter. Än så ligger jag långt före i mitt inköp. Men, det är bra. Då har jag gott om tid att inskaffa information och förbreda mig väl. Jag kommer att köpa det nya karet om ca 1-2 månader.

                Har du någon L-Mal till ditt kar? Jag har en Gibbiceps som växer ca 1cm per vecka. Snart för stor Hoppas att jag kan ha honom med cikliderna.
                -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                Kommentar

                • HazelCR

                  #9
                  Jag har 3 st pleco, en 18 cm Liposocaus paradalis och två ca 10 cm Pterygoplichthys joselimaianus. Enligt en akvariehandlare här i Gävle ska det inte vara några problem med L-malar.
                  Börjar man att titta på vilket vatten de olika sorterna, malawis och L-malar vill ha, så blir det problem. Jag tror att man skall hålla sig till tåliga L-malar som klarar malawivatten.
                  Just nu har jag också ett gäng långsträckta pansarmalar också. Men de får nog flytta på sig tids nog. De långsträckta ska vara väldigt tuffa på att ta malawiyngel har jag hört, men ej sett. Sen passar de långsträckta inte in i ett malawikar heller. Men vad tusan lite avkall på biotopstringensen måste tillåtas ibland, speciellt som de långsträckta ramlade in alldeles utan kostnad.

                  Kommentar

                  • Gimbo
                    • January 2005
                    • 2734

                    #10
                    Klart att ibland får man väl göra en liten rubbning på biotopen.

                    Vad bra, då kan jag nog behålla min Gibbiceps. De tål ju en hel del. Det är väl vilte så där med PH värdet. Skulle han visa att han mår dåligt så får han flyttas tillbaka. Men, tror att ph8 skulle nog kunna funka.

                    Nån som har invändningar?
                    -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...