Bleka palettciklider!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tjompo
    • January 2005
    • 46

    Bleka palettciklider!!

    Hej..Jag har ett jättefint par palettciklider..dom gräver o har sig o honan darrar mot hannen allt som oftast..händer även att hannen gör det..kan ja göra nåt för o underlätta en fortsättning?

    En annan fråga e..ibland glider paret omkrring på botten o "leker följa john"..men inte nog me de så bleknar de samtidigt..man kan knappt se dom på botten..efter kanske tio minuter så ser det hur fräsha som helst ut som om inget hade hänt..vad kan de bero på? e de nåt slags förspel?de pågår ju som sagt bara i 5-10 min..så dom kan väl inte va sjuka..

    Tjompo
  • Jesper 2
    • April 2004
    • 56

    #2
    Du behöver inte göra nånting. De kommer säkert att leka snart.

    Vet inte vad dansen är men ser de okej ut efter den, är det säkert inget problem.

    Mvh Jesper

    Kommentar

    • Jesper 2
      • April 2004
      • 56

      #3
      Du har väl i en liten kruka eller kokosnöt eller liknande där de kan lägga äggen?

      Kommentar

      • Pannecke
        • January 2005
        • 1325

        #4
        Mina paletter bar sig åt pa samma sätt, och faktum är att jag tycker att de skiftar färg lite som de tycker. Hoppas att det funkar bra för dig, men som sagt skaffa dig en liten kruka de kan lägga äggen i, inte allt för stor, jag delade en kruka i två delar. En stor och en liten, med det verkar som de föredrar att lägga äggen i så litet utrymme som möjligt. Sen efter ett par dagar kan de flytta äggen, jag trode att de hade ätit upp dem eller att nån annan fisk gjort det, men ytterligare ett par dagar senare fann jag ca 60st yngel. Från äggläggning tills äggen kläcks tar det mellan 72-120 timmar.
        /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

        Gå gärna in och titta på vår hemsida.

        Kommentar

        • Tjompo
          • January 2005
          • 46

          #5
          tack för det... men en kruka??ja vet att de står så lite här o där..men räcker de inte me att man bygger en tät LITEN grotta med endast en öppning??Eller kanske snäckan som ja har??
          Leker dom inne i grottan eller utanför o sen lägger äggen i grottan..för om dom leker innanför kanske de iaf ska va så dom får plats båda två

          tack igen för svaren

          btw..ja har en snäcka dom åker in o ut i(men den delar de med ancistrusmalarna, de turas om så att säga) o så har ja gjort ett tight litet stenrös med endast en liten liten ingång...den grottan gräver de i.
          Senast redigerad av Tjompo; 27 January 2005, 08:52. Anledning: tilläggsmening

          Kommentar

          • carmahan
            • February 2004
            • 265

            #6
            Mina lekte utanför, först åkte honan in och la äggen, sedan åkte hanen in och sprutttade sitt. Fick en känsla av att det var honan som skötte om de små tills de blev frisimmade. Hanen vaktade utanför. Nu när mina yngel är ca 15 dagar så tycker jag att det är hanen som vaktar dem mest.

            Mvh
            carmahan

            Kommentar

            • Pannecke
              • January 2005
              • 1325

              #7
              Ursprungligen postat av Tjompo
              tack för det... men en kruka??ja vet att de står så lite här o där..men räcker de inte me att man bygger en tät LITEN grotta med endast en öppning??Eller kanske snäckan som ja har??
              Leker dom inne i grottan eller utanför o sen lägger äggen i grottan..för om dom leker innanför kanske de iaf ska va så dom får plats båda två

              tack igen för svaren

              btw..ja har en snäcka dom åker in o ut i(men den delar de med ancistrusmalarna, de turas om så att säga) o så har ja gjort ett tight litet stenrös med endast en liten liten ingång...den grottan gräver de i.
              Ta en titt på min hemsida, och titta in på galleri. På andra sidan har jag lagt upp 2st videos på när mina ciklider lägger ägg. Och nu fick jag syn på att hanen har stadgat sig med den ynger honan, och början på lek kanske. Man kan ju hoppas. Den första kullen blev uppäten. :-(
              /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

              Gå gärna in och titta på vår hemsida.

              Kommentar

              Arbetssätt...