Att blanda mbuna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nils Holmström
    • November 2004
    • 2195

    Att blanda mbuna

    Hej och god jul!

    Nu tyckre jag det är dags för lite byte i malwikaret. Jag vill ha mer gult el rött i mitt ganska blå/svarta kar och jag undrar nu, vad tycker ni att jag ska byta ut.

    ellre går det att slänga i fyra-fem golden utan att det blir för knöfult? innan ni börjar gasta om att det redan är packat vill jag upplysa om att ingen av fiskarna är fullvuxen och de är si storlek från 2 cm upp till 9 cm. de flesta runt 5-6.

    nuvarande befiskning är:

    5 Röd Zebra
    4 Elongatus Ornatus
    3 Yellow Top Mbamba (Labidochromis sp. "mbamba")
    4 VF Mara-afra
    7 Edwardi-Afra (varav tre yngel)
    2 Venustus (mycket små)

    1 Ancistrus gold
    1 Bulldogmal

    = 27

    akvariet är på 250 liter och har filtrering på 1000 l/h


    frågan är alltså, är det rimligt att ha i mer (naturligtvis smått i så fall) och om inte (vilket jag i princip utgår ifrån), vad ska jag byta ut?
    222 liter Malawi
  • medion
    • July 2003
    • 86

    #2
    För det första så har du mycket fisk i redan nu.
    Jag vet av egen erfarenhet att det är svårt att bestämma sig för några få arter då det finns så många vackra att välja på. Men för många arter i ett och samma kar gör ofta att det blir en "soppa"

    Men hade jag varit du så hade jag kört på 2 - 3 olika arter.

    Varför inte Rödzebra,golden (om du nu vill köpa dom) och någon av dina afror?

    Kommentar

    • heljis

      • June 2003
      • 1150

      #3
      Du har redan fler fiskar i än vad jag har i mitt 375
      Men är de små så är det ju ingen fara än. Däremot tror jag inte att karet skulle ta skada av mer snurr på vattnet.

      Sedan håller jag med ovanstående talare om att det är bättre att satsa på färre arter och fler av varje.. men det är ju självklart en smaksak. Och jag vet också hur svårt det är att bestämma sig

      Afror är ju grymt snygga, så jag kör nog på samma linje som medion. Lycka till!
      Martin Heljedal

      They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

      Kommentar

      • HQI
        • November 2004
        • 207

        #4
        Jag hade tagit bort "edwardi" och venustusarna. Ersätt 7 Edwardi med 7 st spec.golden(caeruleus) och Venustus med "perlmutt" eller "polit". Då får du genast lite gult och vitt,som gör att zebrorna också kommer till sin rätt. Det blir även bäst om du håller dig till m´bunas,tycker jag. Lycka Till:
        HQI

        Kommentar

        • Nils Holmström
          • November 2004
          • 2195

          #5
          Att byta ut edwardi afrorna mot golden var en bra ide. fast jag ska inte ha sju. anleding tillatt de är så många är för attjag fick med lite yngel när jag köpte dem, ifall någon av honorna skulle visa sig vara en hane, så att jag skulle ha lite att spela med lixom. men fem golden hade suttit fint. eller ev fem perlmutt eller greisheki
          och jag ska nog samtidigt göra mig av med venustusen som ju blir aldeles för stor, de har liksom bara fått gå kvar eftersom jag skaffade dem lite hastigt utan att ha läst på tillräckligt, och de är ju så snygga.
          ornatusen gör jag mig inte av med, hanen är på tok för snygg. ser ut som en långsträckt demasoni ungefär, fast snällare.
          jag ska nog slänga in en rödzebrahona till, omajg bara kan hitta en med ungefär samma färgsättning som mina

          eventuellt ryker "yellowtop" ochså, de är inte så snygga. men förutsättningn är att jag får tag i stora fina golden, det blir så tomt annars så länge de är små, och dom växer så förbenat långsamt eftersom jag matar mycket sprasamt.

          Problem med fisksoppa har jag inte, tycker det är trevligt med lite olika former, färger och storlekar.

          med ovanstående ändringar blir det

          6 Röd Zebra
          4 Elongatus Ornatus
          4 VF Mara-afra
          5 Golden, perlmutt elelr graesheki

          1 Ancistrus gold
          1 Bulldogmal

          21. vilket känns som ett lite vettigare antal, även när de blir större.

          vad det gäller snurren på karet tycker jag att det funkar fint, de har lite att kämpa mot, vattnet är kristalklarrt och det är mycket ytrörelse. överväger dock ett större bakgrundsbygge med pump och filetinbyggd. hur starkt pumphuvud ska ajg satsa på då? (alltså utöver yttefiltret)
          222 liter Malawi

          Kommentar

          • HQI
            • November 2004
            • 207

            #6
            Köper du Graesheki,så är du inne på det blåa igen. Du har tydligen svårt att gå ifrån det. Sätt dig ner och titta, kanske hälften golden och andra hälften perlmutt? Smaken är som baken,men du ville há tips om att komma ifrån det blå och svarta. Lycka Till!
            P.S Angående pumpen,så räcker det med 1000L/tim på ett 250,det viktiga är att du har ytcirkulation. D.S
            HQI

            Kommentar

            • Nils Holmström
              • November 2004
              • 2195

              #7
              Men är inte graesheki ganska vita?
              222 liter Malawi

              Kommentar

              • HQI
                • November 2004
                • 207

                #8
                Nej! De är ljust blåa, lite mellanblå som ungdjur och ljusblå som äldre.
                HQI

                Kommentar

                • Nils Holmström
                  • November 2004
                  • 2195

                  #9
                  Man blir lurad av zoopetbilden... nej isblå har jag redan i rödzebrahanen, så då får det bli golden eller perlmutt. golden lär ju vara avsevärt mycket lättare att få tag på.

                  Ingen som råkat se perlmutt nyligen i malmö?

                  argh, annonsbörsen muppar sig...
                  222 liter Malawi

                  Kommentar

                  • medion
                    • July 2003
                    • 86

                    #10
                    Golden och perlmutt är väl ingen bra kombination va?
                    Jag försöker undvika att hålla 2 arter ur samma..dvs aldrig 2 Labidochromis arter i samma kar pga stor korsningsrisk.



                    Kommentar

                    • Nils Holmström
                      • November 2004
                      • 2195

                      #11
                      Korsningsrisken finns ju alltid, även med mbunas ur olika släkten, det handlar väl mest om hur lika varandra honorna är.
                      Vilket ju faktikt inte perlmutt och golden är, perlmutthonorna är ju vita med mörka ränder medan golden är gula...


                      Men jag jag tänkte inte ha båda, utan en av arterna. Har gjort mig av med Edwardi, Mbamba och venustus nu, så nu är det fritt fram att köpa golden eller perlmutt när jag hittar... fuderar lite på de vita golden, "nkhata bay" också, om jag hittar
                      222 liter Malawi

                      Kommentar

                      • medion
                        • July 2003
                        • 86

                        #12
                        Jo visst finns korsningsrisken alltid. Men jag tror iaf att korsningsrisken mellan 2 olika labidochromis tex golden och perlmutt är större än mellan en golden och en rödzebra.

                        Jag hade försökt att öka på de återstående arterna. Kör på "vita golden" dom är läckra dom med.


                        Kommentar

                        • Nils Holmström
                          • November 2004
                          • 2195

                          #13
                          Jo, jag ska ha fler rödzebra också tänkte jag. eller i alla fall en eller två.

                          det blir lite problem att skafa fler av de andra. Elongatus Ornatusen har jag inte sett på fler ställen än där jag köpte den, och Mara-afran är vildfångad och importerad så det kan vara knepigt att hitta fler honor av samma afra-sort...



                          222 liter Malawi

                          Kommentar

                          Arbetssätt...