syrebrist?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • palettcikliderna
    • November 2004
    • 26

    syrebrist?

    hej! har nu börjat fundera på ifall mina malawis dog på grund av syrebrist i akvariumet? Dom är uppe vid ytan titt som tätt och ser precis ut som om dom chippar efter luft lr äter. Sen så är det som ett fettlager ungefär på vattenytan? är detta något som kan orsaka fiskarnas död? kan man ta bort det på något sätt?hur kommer "fett"ytan till som?
    hej...
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Om de kippar efter luft vid ytan så låter det som syrebrist. Fettlagret i sig är dock knappast farligt - däremot så är kanske inte förhållandena i ett akvarium där det kan bildas ett fettlager så bra.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Devvie
      • October 2004
      • 97

      #3
      Nu tror jag kjell vet 6000 gånger mer än mig, men jag kan tänka mig att det kan vara nitrit också, då brukar fiskarna göra samma sak.
      Men du kanske har kollat det..
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=286609

      Kommentar

      • ralp
        • October 2004
        • 639

        #4
        Inte för att jag vet det bättre - jag är nybörjare också men har du läst det här?



        Lycka till! Ralp
        110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
        Vittina semiconica; Neripteron auriculata
        18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
        16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Har du hyfsad cirkulation i vattnet är det mycket osannolikt att du har syrebrist.
          Nitrit, däremot, har exakt samma symptom som syrebrist, och är mycket vanligt framförallt i nystartade akvarier.

          I vilket fall... gör stora vattenbyten! Snarast!
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Nitrit, däremot, har exakt samma symptom som syrebrist,
            Uppenbarligen har vi här helt olika erfarenhet - om de står vid ytan och flämtar brukar det vara syrebrist.
            Om de står en bit ner och flämtar brukar det vara nitrit.
            Jag hörde t.o.m. en gång av en vis man en vetenskaplig förklaring till varför det var så men det var jag inte smart nog att skriva ner så det har jag glömt.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Devvie
              • October 2004
              • 97

              #7
              Håller med om att de även ligger i de nedre skicken och flämtar, men sist jag hade det var dom mycket runt ytan stundvis, men då hade jag mycket nitrit. Så symptomen är snarlika i alla fall.
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=286609

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Effekten är i bägge fallen att fisken kvävs pga att den inte får i sig tillräckligt med syre, och den reagerar likadant - med att gå till ytan, där syrehalten är högst, och flämta.

                Nitrit kan iofs ha andra symptom också, som mörka färger och "spasmiskt" simmande. Särskilt om pH't är högt så man har rejält med ammoniak också.

                Men, som sagt, även om symptomen är lika, är min erfarenhet att det är lätt att få skitigt vatten, men direkt svårt att få syrebrist, i ett normalt akvarium.
                Inte omöjligt, men svårt.

                Och vattenbyten hjälper i vilket fall.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  den reagerar likadant
                  HÅller som sagt inte alls med om detta - så de fiskar jag hade som gick i ett nitritkar kände väl inte till att de skulle göra så
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • palettcikliderna
                    • November 2004
                    • 26

                    #10
                    hej! tack för svarerna allihopa. Tidningspappret ska jag gå o prova och läågga ner nu men hur bryter jag ner nitritet? om jag byter ut 2/3 vattnet blir inte nitrit effekten större då?
                    hej...

                    Kommentar

                    Arbetssätt...