Snäckisyngel...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pe3
    • January 2004
    • 150

    Snäckisyngel...

    Någon skrev vid ett tillfälle att snäckskalslekare är som Guppyn, ynglar av sig ofta. Tjena att de gör tänkte jag då men faktum är nu att mina snäckisar är värre än mina guppyn. I snäckisarnas område i akvariet nu så är det ett helt stim av yngel. Det är säkert 3-4 olika storlekar på de minsta och sen så har vi 2 andra storlekar på i större stim. Totalt är dem väl säkert upp emot 30 st. Inte någon jättemängd men de är många...
    En kollega till mig är intresserad av att köpa några större yngel senare men hur gör jag då. Det är ju svårt att beräkna hur många andra som kommer med och hur gör man då?
    Det är ju inte aktuellt just nu men jag blev lite fundersam här.

    När blir ynglen "vuxna" och vill flytta in i ett eget skal?

    //Petra
  • gjordavljus
    • August 2004
    • 212

    #2
    Vad har du för snäckisar?

    Jag har precis köpt fem stycken Lamprologus Stappersi och de är bara ca 1.5cm så de kan nog vara ganska små när man tar dom. Men mina har inte börjat bilda par ännu. Jag vet inte riktigt om de är för små för det.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=302416

    Kommentar

    • Pe3
      • January 2004
      • 150

      #3
      Jag har Lamprologus Multifaciatus, mångbandad snäcklekare. De största ynglen är nog 1-1,5 cm men de försvinner tillsammans med ett gäng små yngel ner i snäckorna, när de blir rädda. Jag får väl försöka att vidga deras område lite. Synd om ancistrusen bara, den håller sig i det andra hörnet och får väl inte ens röra sig om de flyttar sig ditåt med.

      //Petra

      Kommentar

      • Magnus W
        • March 2003
        • 247

        #4
        För att få ut de små gynnarna ur snäckan:
        Gör iordning ett litet yngelakvarium, 5 - 10 liter räcker. Stick ner ett 10 cm plaströr i sanden och lägg snäckskalet på röret. När fiskarna tittar ut märker de att det är långt ner till marken. Då simmar de ut och letar efter snäckskal på bottnen. Eftersom de inte gillar snäckskal som är placerade högt uppe på ett rör så kommer de att stanna på bottnen av akvariet. Sen är det bara att sortera dom.

        -- MW
        Plats här för fyndig signatur

        Kommentar

        • Pe3
          • January 2004
          • 150

          #5
          Tack så mycket för det tipset! Helt klart värt att försöka.

          Vet du när ynglena är stora nog för att ha ett eget skal att bo och leva i?

          //Petra

          Kommentar

          • mia00nema
            • October 2005
            • 1

            #6
            Någon som vet hur det ser ut när dom leker ?
            Vill så gärna ha yngel, men det kommer inga!
            Och sen om jag nu får yngel, då måste man skaffa fler snäckor så dom har någonstans att bo. Eller har jag fel ?

            Kommentar

            • admin
              Christian Alfredsson

              • November 2004
              • 11220

              #7
              Jag har ganska många snäckor till mina + fin sand. Har man det + rätt vattenvärden är det bara att vänta. Mata rätt och byta vatten varje vecka är bra saker dessutom.
              Christian Alfredsson
              Tekniskt ansvarig Zoopet

              Kommentar

              Arbetssätt...