Överbefolkat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tascha
    • September 2002
    • 231

    Överbefolkat

    Skapat - 2004/12/08 : 19:55:03
    --------------------------------------------------------------------------------

    Ibland så står det att fiskarna mår bra av att vara i ett överbefolkat akvarium. Det hämmar aggresiviteten etc.
    Om man då har ett 375 liters med rödzebra, Golden och Ahli, hur många fiskar ska man då ha för att akvariet skall räknas som överbefolkat?

    /Roger
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #2
    Ursprungligen skickat av Tascha
    Ibland så står det att fiskarna mår bra av att vara i ett överbefolkat akvarium. Det hämmar aggresiviteten etc.
    Jag tror knappast att fiskarna *mår bra* av att bo i ett överbefolkat akvarium. Att det verkar hämma aggressivitet beror nog snarare på att det skapar frustration och hopplöshet.

    I ett överbefolkat akvarium blir det omöjligt för fiskar som behöver ett eget revir att skaffa sig ett. De kan aldrig vara ifred. Det måste innebära en enorm stress.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • mats41
      • February 2004
      • 593

      #3
      Samtliga är munruvare och minst dubbelt med honer till varje hane,golden är den vekare av dessa och kan få stryk av rödzebran om de vill sig illa och ahlin är lite knepig honerna behöver nästan tas bort efter varje kull för att äta upp sig.
      Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

      Kommentar

      • Nils Holmström
        • November 2004
        • 2195

        #4
        När det gäller just mbuna tycker i alla fall jag att regeln en fisk per tio liter vatten funka rätt bra sålänge det inte är några bjässar till rödzebra vi pratar om. jag har utgått från det måttet, men å andar sidan är min största firre inte längre än 10 cm.
        Man kan ju utgå från det, och plocka ifrån om man tycker att det verkar trångt.

        VAd det gäller det här med "överbefolkat", många som har mbunas upplever att man antingen ska ha extremt få eller lite i överkant, just på grund av deras revirhävdande. VArför finns det väl olika åsikter om men dte är i alla flal det som verkar hålla i längden.
        222 liter Malawi

        Kommentar

        • Tascha
          • September 2002
          • 231

          #5
          Så ungefär en 35 stycken blir lagom i ett 375 liters.
          Det låter ganska rimligt eftersom jag tror på teorin om att ett kar med många fiskar i, ger lugnare fiskar.
          Det där med att det skulle skapa frustration och hopplöshet tror jag inte ett dugg på och hänvisar då till att mitt förra kar var på 200 liter och där hade jag som mest 23 fiskar och dom lekte och spottade ut yngel regelbundet.
          /Roger

          Kommentar

          • mattsson
            • December 2004
            • 115

            #6
            malawis lever ju ganska tätt inpå varandra i det vilda oxå.
            gone fishing...

            Kommentar

            • Sylvia
              • February 2003
              • 82

              #7
              Ursprungligen postat av Tascha
              Så ungefär en 35 stycken blir lagom i ett 375 liters.
              Det låter ganska rimligt eftersom jag tror på teorin om att ett kar med många fiskar i, ger lugnare fiskar.
              Det där med att det skulle skapa frustration och hopplöshet tror jag inte ett dugg på och hänvisar då till att mitt förra kar var på 200 liter och där hade jag som mest 23 fiskar och dom lekte och spottade ut yngel regelbundet.
              Jag har ett 350 liters hörn akvarium med Rödzebra, Lombardoi och Hongi dessa är nu totalt 20 stycken halvvuxna till fullstora fiskar och 8 yngel. Dom håller sig faktiskt mycket lugna och trevliga nu. Så det beror rätt mycket på hur akvariet är uppbyggt och så tror jag.

              Jag själv har rätt mycket växter då jag tycker det är snyggt (fast det är ett malawi akvarium...) dom tar rätt stor plats men ger också skydd åt dom som vill komma undan. Sen har jag massor av sten grottor och krypin.

              Kommentar

              • Marie J
                • January 2004
                • 10616

                #8
                Jag har också en massa växter i malawikaret. Jag känner det att de är tryggar ju fler fiskar det är. I början hade vi ca 10 st i 240 l karet men nu när de är ca 15 vuxna indevider och ett 10 tal yngel och ungfiskar så är de mer pigga och nyfikna.
                /Marie.

                Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                Kommentar

                Arbetssätt...