Klåda eller normalt beteende?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tascha
    • September 2002
    • 231

    Klåda eller normalt beteende?

    Har ett akvarium med Mbunas. På senare tid så har jag sett att fiskarna simmar ganska snabbt mot botten och när dom är där så vänder dom sidan till och liksom drar den i stenen. Är detta ett normalt beteende eller tecken på någon sjukdom?
    /Roger

    /Roger
  • Boerboel
    • September 2002
    • 473

    #2
    Jag hade också lite problem med det i början.. Nu verkar det dock ha gått över.. Kanske är ett "omställnings-problem"? Nya vattenvärden etc..?

    I allafall skulle jag också vilja veta..



    //Helena
    //Helena

    Kommentar

    • surf_matz
      • October 2002
      • 3

      #3
      Hej!
      Det var väldigt lustigt, för det var precis samma fråga som jag hade tänkt att ställa! Mina fiskar är relativt nya, kanske 1 månad nu, och jag har också noterat detta beteende. Skulle vara mycket intressant att veta.

      Mats

      Mats Hellström
      Mats Hellström

      Kommentar

      • Tascha
        • September 2002
        • 231

        #4
        Ni tror inte att det är så att det är vi som är lite väl misstänksamma och oroliga?
        Jag var i en Zooaffär idag och såg samma beteende bland deras Ciklider.
        Detta är nog ett normalt beteende.
        Eller?
        /Roger

        /Roger
        /Roger

        Kommentar

        • imported_n/a
          • September 2002
          • 190

          #5
          hej
          Speciellt när man har gjort ett större vattenbyte brukar mina mbunas klia sig som skam,men har också vart med att dom kliar sig i "gammalt" vatten,När man inte can take it anymore(blir oxtokig) av det ständiga skrubbandet brukar jag hälla i 2dl salt per 100l,om inte det skulle hjälpa så finns det en medicin som heter ? vad var det nu? steracin tror jag,mot hudparasiter,har dock inte behövt det själv så jag vet inte effekten,överlag så verkar malawiciklider känsligare i "skinnet" än andra ciklider,Så man får ställa in deras trivsel vattenvärden först o främst.

          Kommentar

          • Thundercat
            • January 2004
            • 68

            #6
            Ingen som vet varför de gör så här?
            720 L Malawi (Mbunas)
            540 L Malawi (Demasoni + Rödzebra)
            54 L Yngelkar
            35 L Yngelkar

            Kommentar

            Arbetssätt...