snäcklekare!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi cikliden
    • December 2003
    • 117

    snäcklekare!

    hej!jag tänkte skaffa ett 175 liters akvarium som jag skulle vilja ha tanganikyaciklider i.inredningen kommer att bestå av fågelsand,kalksten och vallsineria.ska även ha i ca 20 vinbergssnäckor.tekniken består av en 225 liters pump och en 150 liters termostat.fiskarna kommer stt bli 4 neolamprologus daffodil och 3 apelsinciklider.jag har två frågor:hur gör man om man vill ha ph 8?
    jag vill gärna ha tips på några fiskar till(gärna snäcklekare och compressiceps)mycket tacksam för svar!


    mvh ville
    malawi cikliden
  • Magnus W
    • March 2003
    • 247

    #2
    Apelsincikliderna (N leleupi) är ofta <b>fruktansvärt</b> griniga mot varandra. Det blir nog väldigt svårt att ha tre stycken i ett såpass litet akvarium. Daffodilerna har en tendens att föröka sig och försöka konkurrera ut andra arter, snäckskalslekarna N. multifasciatus eller N. boulengeri kan vara tillräckligt kaxiga för att hålla daffodilerna stången. Du kan kanske tillsätta ett par A. calvus, som håller yngelmängden under kontroll, men jag tycker att skall fundera på ett större akvarium -- säg 250 - 300 liter 125 cm långt om du skall få in alla dessa. Men Apelsincikliden skulle jag nog hoppa över, eller bara ha en ensam -- om akvariet är kortarre än 150 cm.
    Det här är bara mina reflektioner, lyssna på flera och använd ditt eget omdöme.

    lycka till -- MW
    Plats här för fyndig signatur

    Kommentar

    • LadyTiera
      • November 2004
      • 151

      #3
      jag skaffade snäcklekare och kompletterade med jullar.


      dålig ide, det gick åt helvete, nu har jag ett akvaruim extra och en död fisk.

      snäcklekarna bor ensama med en liten ancistrus, detta fungerar mycket bättre än blandningar.
      112l;snäcklekare+zebrafiskar
      pansarmalar
      80liters;purpurhuvudbarb+överbliven fisk.
      30l:liten ancistrus, 3 guppy, 12 neontetror

      http://ladytiera.blogspot.com/

      Kommentar

      • Mathias-D

        • December 2002
        • 1122

        #4
        Det beror på. Snäcklekare och jullar är bra alternativ om man tex köper ungdjur och låter dom växa upp och bilda par i ett kar med tydliga rivirgränser ska det inte vara nått problem.

        Kommentar

        • Magnus W
          • March 2003
          • 247

          #5
          Ursprungligen skickat av Mathias Dahlström
          Snäcklekare och jullar är bra alternativ om man tex köper ungdjur ...
          Precis, men jullar kan också vara -- eller plötsligt bli -- ganska griniga mot varandra. Jag har en trio J. dickfeldi där två är i krig mot den tredje; men ungefär var fjortonde dag så växlar det vilka fiskar som bildar par, och vem som får däng. Egensinniga fiskar.

          -- MW
          Plats här för fyndig signatur

          Kommentar

          • malawi cikliden
            • December 2003
            • 117

            #6
            joo men det är så har:jag har 3 apelsinciklider i mitt 375 liters med malawi.där finns även daffodilerna.dessa blev nödflyttade från ett 74 liters med mycket sten!de lekte o trivdes jättebra.



            mvh ville
            malawi cikliden

            Kommentar

            • Magnus W
              • March 2003
              • 247

              #7
              Ok. Om dina apelsiner är inkörda mot varandra så är det säkert mycket lättare. Med jullar kan det vara så att någon förändring kan få dom att flippa ut och börja mörda varandra. Det kan var väldigt små förändringa; man har bytt mer vatten än man brukar, ändrar belysningstiderna, har ett party med mycket folk som rör sig i rummet. Att inreda akvariet så att det blir flera distinkta zoner att ta revir i underlättar för grannsämjan.
              Och ang. snäckskalslekare, vissa arter gräver något så fruktansvärt, osannolikt mycket. En koloni med multisar t.ex. Skall du ha växter så är kanske ett par N. signatus passar bättre. De är parbildande, och gräver inte lika myckket som en del andra. De är också lätta att könsbestämma.

              -- MW
              Plats här för fyndig signatur

              Kommentar

              • malawi cikliden
                • December 2003
                • 117

                #8
                Hej skulle Lamprologus Calipterus funka i ett långt 110L kar??förlåt att jag råkade skriva fel innan ägaren sa att det var på 175L..



                MvH: ToM o ViLLe
                malawi cikliden

                Kommentar

                Arbetssätt...