Vad är det för en mbuna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nils Holmström
    • November 2004
    • 2195

    Vad är det för en mbuna?

    Köpte en liten grupp (1+2) mbunas i affären som gick under namnet "yellow top mbamba", det var inget planerat inköp, men de såg trevliga ut och jag fick dem billigt, så jag slog till. nu undrar jag vad det kan vara för ena.

    Hanen är förmodligen inte helt utfärgad än, då de är ganska små (4-6 cm) men han är nu blålila med svagt antydda mörka lodräta linjer och knallgula fenor, honorna är brunaktiga med gula fenor.

    Är det en Yellowtop Afra kanske? http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=634

    fast den hanen har ju inte gula fenor förutom ryggfenan.
    222 liter Malawi
  • Nils Holmström
    • November 2004
    • 2195

    #2
    Ah, never you mind, jag hittade den. Heter tydligen Labidochromis sp "mbamba" och finns inte här på zoopet.
    222 liter Malawi

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Har aldrig haft Labidochromis sp. "mbamba" men hanen liknar ju afran som du länkar till ovan. Kollade dock påp ett undervattensfoto på honan och här var även hon blå (om än inte alls så starkt som hanen och inte brun som du skriver.
      Den kommer i alla fall från Mbamba Bay i Tanzania.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Nils Holmström
        • November 2004
        • 2195

        #4
        Nej, men när jag tittar noga på mina honor så drar dom lite åt det blå hållet.

        Labidochromis sp. "mbamba" har dessutom, precis som mina, gula fenor, både rygg-, buk- och stjärtfenor.

        så jag är nästan säker på att det är dem
        222 liter Malawi

        Kommentar

        Arbetssätt...