Hjälp min Ps.Fainzberi är sjuk??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lillfrasse
    • February 2002
    • 2228

    Hjälp min Ps.Fainzberi är sjuk??

    Jo min största fainzberi hane har något konstigt på nederdelen av ögat. Hornhinnan eller vad det heter ser grummlig ut också är det en prick mitt i det grummliga. Någon som vet vad det kan vara och om det går att göra något åt det.

    lillfrasse
    Simma lungt..
    Lillfrasse..
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej Lillfrasse,
    Ögonskador är ofta svåra att medicinera bort. Oftast beror de på att fisken har fått en mekanisk skada, t.ex. en vass kant på en lavasten och att det sedan blir en infektion i såret.
    Kan man då göra något - förr använde jag själv vanlig Desivon med hyfsat resultat, men sedan ändrade de sammansättning på detta och det funkar nu inte alls längre.
    Jag skulle rekommendera att du använder ett saltbad, dvs plockar upp fisken och låter den gå en stund (ca. 30 minuter) i en hink med rätt mycket salt (10 L vatten - 1/2 DL salt), eller att du baddar ögat med en bomullstuss som sugit år sig rejält saltat vatten (1 L vatten - 1 DL salt).
    Du kan också lägga salt i akvariet, förutsatt förstås att du inte har växter, eller fiskar som inte tål salt i akvariet, men här skall du inte gå över 2 Dl per 100 L vatten.
    Det negativa med ögonskador är att de är mycket svåra att bota, det positiva är att det mycket sällan smittar.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • lillfrasse
      • February 2002
      • 2228

      #3
      Tack för svaret Kjell. Provar med salt bad så får vi se det är ju synd på den fina fisken vilfångad och allt.

      MVH. Lillfrasse......

      lillfrasse
      Simma lungt..
      Lillfrasse..

      Kommentar

      Arbetssätt...