Mbunas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TheCode
    • November 2004
    • 6

    Mbunas

    Jag har precis inhandlat ett 220 liters "panorama" akvarium (100*45*50) och hade tänkt ge mig in i Ciklidernas värld.

    Genast kommer en massa frågetecken upp och vem vet, det kanske är någon som känner sig manad att ge lite seriösa svar på mitt inlägg.

    Frågor.

    1. Räknas Mbuna som Ciklidernas "skräpfisk"
    2. I så fall varför
    3. Hur många arter av Mbuna kan man samtidigt ha i mitt akvarium
    4. Hur många honor skall ingå i varje artgrupp
    5. Vilka olika arter Mbunas skulle "se snyggt" ut i mitt akvarium
    6. Kan någon ge förslag på en bra "art mix" till mitt akvarium

    Tack för alla seriösa svar
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=304505
  • expN
    • October 2004
    • 4

    #2
    1. Nej
    3. Skulle ha max 3 sorter.
    4. En hane och resten honor funkar nog bäst, men om man köper in en grupp när de är små och låter dem växa upp ihop så kan det gå bra med flera hanar.
    5. Det vinns hur många som helst men golden, rödzebra och maingano mm.
    6. 5st(hanar är snälla mot varandra och honor så 1 - 3) golden och sen 1 + 4 maingano. Skulle bli kanonsnyggt tror jag.

    Gå inte här på zoopet.com:s fisksök och sedan fyll i hurt stor kar och välj sedan Mbunas. Då får du fram en massa andra förslag.
    //Pierre

    Kommentar

    • malawi´n
      • August 2003
      • 1643

      #3
      kan säga att jag skaffade melanochromis auratus till mitt 200 liters, och det visade sig att alla var hanar. Så nu har jag 3 hanar i karet, utan några stridigheter. Men det går nog bara eftersom, precis som expN säger, om de alltid har gått tillsammans

      Mvh Malawi´n
      Björn Forsberg

      Kommentar

      • Nils Holmström
        • November 2004
        • 2195

        #4
        1. Av vissa fachistoida tanganyikaakvarister, kanske. Men annars, nej. (ett skämt, ppl, SKÄMT)
        2. För att de är lättskötta och snygga.
        3. Det beror väl på hur många du har av varje art. Men säg att du ska ha 5 av varje och du kan ha sisådär 20 stycken i ditt akvarium, då kan du ha 4 arter. I runda slängar.
        4. Fler än vad det är hanar i alla fall. Kan vara knepigt att ha mer än en hane av varje.
        5-6. Rent estetiskt är det en bra ide att få olika färger, men inte för många olika då det lätt bli "fisksoppa". Men det är ruskigt personligt, vad man tycker är snyggt. Ett förslag skulle väl kasnke kunna vara Rödzebra (blå hanar, röd/oranga/gula honor), golden (gula) och demasoni (blåa) och kanske Greshakei (vit/röda).
        Demasoni har rykte om sig att vara argsinta, men det har alla mbunas. Så det får man räkna med.
        222 liter Malawi

        Kommentar

        Arbetssätt...