Nimbochromis livingstonii

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jon
    • March 2004
    • 22

    Nimbochromis livingstonii

    Hej!

    Funderar på att köpa ett par Nimbochromis livingstonii.
    Frågor:
    1. Skall man ha mer än en hona?
    2. Fungerar de ihop med Golden och Aulonocara, storlekar från 4-5cm till 10-12cm?
    3. Något annat att tänka på?

    Tacksam för svar
    Jon
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    1. Skall man ha mer än en hona?
    Rekommenderas

    Fungerar de ihop med Golden och Aulonocara, storlekar från 4-5cm till 10-12cm?
    Fiskar som inte är merr än ca 6 cm löper stopr risk att bli mat

    3. Något annat att tänka på?
    Akvariet skall vara stort med många gömställen
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Jon
      • March 2004
      • 22

      #3
      Oki, tack för svaren. En fråga till:
      Om man nu blandar fiskar som jag har tänkt, hur gör man med maten? De äter ju lite olika kost.
      och en till: Hur många honor skall man räkna med per hane, för att dom skall trivas?
      Jon

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Om man nu blandar fiskar som jag har tänkt, hur gör man med maten? De äter ju lite olika kost.
        Om man nu avstår från extremt herbivora arterna så funkar det med samma mat för övriga.

        Hur många honor skall man räkna med per hane, för att dom skall trivas?
        Finns inget exakt svar mer än ju fler desto bättre.

        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Bilbo
          • February 2002
          • 2119

          #5
          Jag har idag 2+2, inte optimalt utan jag skulle hellre haft 2+3 eller 2+4. Som sagt blir de STORA, mina är 15-20 cm, och har en hejdlös aptit. Anledningen att jag vill ha mer än en hanne är att den dominante hannen verkar färga mer då, dvs det blir snyggare. Jag har inte särskilt mycket gömställen i mitt kar men det verkar fungera ändå.

          Som "kuriosa" kan jag tala om att jag släppte i en siamesisk algätare som var ca 9 cm för att komma tillrätta med toffsalgerna, men den blev inte långvarig! Jag håller endast andra "Haplisar" med mina livingstonii, och det fungerar kanon!
          Jag rekommenderarverkligen denna fisk mycket varmt, och jag har haft förmånen att få se "sovar"-beteendet i mitt akvarium!
          // Magnus
          Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

          Kommentar

          • Jon
            • March 2004
            • 22

            #6
            Oj, då ligger mina algätare risigt till oxå, om är väl inte större än 7 cm. Men svårast får nog mina små golden, 5 cm.

            Sen funderar jag på mitt akvarium, det är på 375 liter och helt plötsligt är det kanske för litet för dessa fiskar??? Vad tror ni?

            Jon

            Kommentar

            • Stigan
              • March 2004
              • 44

              #7
              Dom brukar ju inte direkt va 15 cm när man köper dom... ja va in på en affär i blge å köpte mina 3 å han tyckte ja gjorde en bra affär för mina va stora... (inte ens 10 cm) dom simmar då med mina Greshakei å deras yngel så.... blir nog värre när dom blir större
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=200185

              Kommentar

              Arbetssätt...