dyr fiskmat.! Röda ciklider äter siamensis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kek
    • October 2004
    • 95

    dyr fiskmat.! Röda ciklider äter siamensis

    Så köpte jag då två skönheter i lördags. Att guppien skulle stryka med hade jag räknat med men att siamensisarna också skulle gå åt var en mkt otrevlig överaskning! De var ca 4 cm långa och nu har tre av sex försvunnit i stor sett spårlöst. (Bara en haar jag sett en liten del av i akvariet.) Jag har problem att få cikliderna att äta annat än mina småfiskar. Jag har försökt med små pellets (ev för små), flingor, frysta röda mygglarver och räkor. Inget föll i smaken. Ärtorna gick åt med viss skeptisism. Är det någon som kan tipsa om vad jag ska ge dom? Lämplig levande föda?

    Tacksam för svar!
    Karin
  • mats41
    • February 2004
    • 593

    #2
    Rödcikliden är en tuffing tar nog de som går ner,de kan vara så ibland när fisken är ny att den äter de som passar den och inte de du vill håll upp några dagar så kommer de lösa sig.
    Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

    Kommentar

    • rennicke
      • November 2003
      • 335

      #3
      Hum, mina hade inga problem med att äta. Visst, de började med att sätta i sig alla guppies etc. men när fisken var slut åt de glatt vad som gavs.

      Nu kör jag med ciklidpellets, räkmix (stor favorit), ärter och röda/svarta mygglarver. De är glupska krabater som äter allt som kommer i dess väg.

      Jag tror dina behöver vänjas bara, fortsätt truga med något gott. Ett tips kan ju vara att köpa levande larver, vet inte riktigt vad de heter men jag brukar köpa på akvarielagret ibland...
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=199905


      Lönen är den enda företeelse som kan gå från futurum till imperfekt utan att passera presens.

      Kommentar

      • kek
        • October 2004
        • 95

        #4
        Jo, jag ska börja med räkmix men akvariet är så nystartat att jag vill vänta ett tag. Jag fick en känsla av att mygglarnerna blev för små... Jag kanske borde skaffa iklidpellets tillsvidare då. Ska nog höra vad de gav i affären också.

        Kommentar

        • rennicke
          • November 2003
          • 335

          #5
          Jag kör med Jahnssons räkcocktail, det är mumma för fiskarna
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=199905


          Lönen är den enda företeelse som kan gå från futurum till imperfekt utan att passera presens.

          Kommentar

          • mats41
            • February 2004
            • 593

            #6
            Pellets är bra foder och räkmix med,mysis och svarta mygg som kompliment,du bör ha någon lite större och tuffare fisk med dom.
            Som stimmfisk kan du ha lite större barber något par av än annan ciklid går bra med.
            Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

            Kommentar

            • kek
              • October 2004
              • 95

              #7
              Jag har funderat på lejonhuvudciklider eller vanliga palletter. (eller ovänliga om jag får tag på några). Som stimfisk är jag väldigt sugen på arnolds tetra men jag vet inte om den finns i handeln. Har även tänkt på afrikanksa glasmalar eller vanliga vändmalar. Borde inte det gå, bara de inte är för små???

              Kommentar

              • kek
                • October 2004
                • 95

                #8
                Vad är mysis?

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Hej

                  Lejonhuvudciklider är fina, och lättlekta, det har jag ett par. De ska tydligen vara väldigt trogna, och ha svårt att acceptera nå´n ny partner om den ena dör. De lär sig även när akvariet släcks, och tar in ynglen i grottan en stund i förväg. En annan av mina favoriter är munruvande palettciklid, där båda könen tar hand om ynglen, men det är hanen som ruvar.

                  Åleds har Arnolds tetra. Mysis är små räkor som man kan köpa frysta.

                  MVH Micke
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • mats41
                    • February 2004
                    • 593

                    #10
                    Lejonhuvudcikliden gräver mycke men palettciklid är snygg kanske lite för snäll,glasmal går ej de blir mat eller sönder stressade som malar går vändmalar bra dom är tuffa som tusen finns lite olika arter av dom kongtetran bör gå bra med.
                    Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

                    Kommentar

                    • kek
                      • October 2004
                      • 95

                      #11
                      aha, det låter som kloka råd. En annan lite gynnare som jag tycker är intressant är en afrikans kulfisk (gloömt namnet igen). Vet någon något om det?

                      Kommentar

                      Arbetssätt...