röd ciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kek
    • October 2004
    • 95

    röd ciklid

    Mina planer på ett biotopakvarium börjar konvergera mot västafrika. igår var jag i affären och såg på röda ciklider och tomasi. vilka vackra fiskar!!! Tomasin vill ju ha rätt mjukt vatten om jag förstår rätt så den borde ju inte passa i samma akvarium som den röda cikliden eftersom den vill ha ett högre ph. Är det någon som har erfarenhet om det här? Jag har uppsalavatten i karet, dvs ph runt 8 och kh runt 14. Skall köpa till co2 för växternas skull och ev kommer det påverka pht.
    Hur pass aggresiv är rödingen? Jag skulle vilja ha ett stim malar ochså, vändmalar eller den snygga vitprickiga som jag glömt namnet på, tror ni att det går bra? hur är det med någon form av pelvicachromis, skulle det gå bra med ett par röda? Jag har försökt göra uppdelningar i akvariet sed lite olika grottor, stor rot och mkt stenar och växter.
    tacksam för alla synpumkter!
    /Karin
  • Cthulu
    • April 2003
    • 37

    #2
    Vad gäller Tomasin kan jag inte säga nånting. Däremot har jag rödciklider tillsammans med paletter och det utan några som helst problem. Bör kanske sägas att mina rödciklider ännu är långt från fullvuxna, ännu både i storlek och temperamentet som stora tigerbarber. Helt orädda och nyfikna och nyps ganska rejält i fingrarna.

    Kommentar

    • rennicke
      • November 2003
      • 335

      #3
      Hej! Jag har, som du ser på min zoon, fyra st. rödciklider. De funkar alldeles utmärkt med de fiskar jag har nu. Jag hade dom i mitt 160 liters först där de dominerade totalt. Var otroligt aggresiva mot allt och alla och åt upp alla småfiskar, dock fick malarna vara ifred. När jag sedan införskaffade ett par zebraciklider som började yngla av sig var de inte så sturska längre. Desvärre blev zebrorna så jäkla sura så jag bestämde mig för ett till kar.

      Flyttade över rödisarna tillsammans med några malar och de installerade sig. Köpte litet nya malar och även dessa fick vara ifred, endast när man släppte i dom var dom intressanta men efter att det konstaterats att de inte gick att äta blev dom lämnade ifred.

      Tre st. är kompisar varav två verkar ha bildat par, även om jag inte fått yngel. Den fjärde är totalmobbad av de andra tre och grå och ledsen Finns bilder på min zoon.

      Sedemera bestämde jag mig för några tilapia och dessa funkar utmärkt med mina rödciklider trots att rödisarna var i karet först och stakade ut revir. Tilapia är ju ganska bra på att riva ifrån sig när det gäller

      På det hela taget är rödcikliden en fin fisk med mycket personlighet och med rätt fiskar som kan stå emot dem så funkar det bra!
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=199905


      Lönen är den enda företeelse som kan gå från futurum till imperfekt utan att passera presens.

      Kommentar

      • kek
        • October 2004
        • 95

        #4
        Intressant det där, jag blir verkligen inspirerad! Dom är fantastiskt vackra! Käkar dom småfisk också? Cthulu, hur stort är ditt akvarium? Vad har du för vatten (jag såg att du bor i Uppsala)?

        Kommentar

        • rennicke
          • November 2003
          • 335

          #5
          Jag hade först guppies och neontetra med tyckte dom var litet tråkiga. Hade även min hummer vid det tillfället som åt en del av dessa fiskar. Bestämde mig för någa kraftigare fiskar som inte kunde bli uppätna av hummern och inte brydde sig om honom och som dessutom kunde äta av ynglena som guppiesarna fick.

          Det slutade med att bokstavligen alla småfiskar försvann spårlöst. Förstår inte hur de kunde äta upp fullvuxna guppies utan att lämna ett enda spår
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=199905


          Lönen är den enda företeelse som kan gå från futurum till imperfekt utan att passera presens.

          Kommentar

          • Cthulu
            • April 2003
            • 37

            #6
            Jag har faktiskt aldrig mätt mitt vatten.. Jag har flyttat runt de små gynnarna lite mellan ett 110 och ett 540. I 540 har de gått tillsammans med fengäddor, livingstonii samt några siameser, i 110 med paletter och ancistruser. Men jag har flyttat runt även de andra fiskarna tidvis men de som väl råkar mest illa ut hos mig av rödcikliderna är fengäddorna som kan bli lite nypta.
            Jag har 5st rödciklider varav 3 är verkligen vackra och jag väntar lite smått på hur det ska bli när de parar ut sig.

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Hej

              Lejonhuvudciklid skulle nog kunna funka:

              http://www.zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=282671#

              Jag tycker de är intressanta, och roliga att se på, och de är även lättodlade. De är grottlekare, så de konkurrerar inte med rödcikliderna om lekplatser. Jag har hört att de har starka parband, om den ena dör, så har den som är kvar svårt att acceptera en ny partner. De lär sig även när akvariet släcks, och tar hem ynglen till grottan en stund i förväg, så de ska vara säkra på natten.

              Munruvande palettciklid är en annan av mina favoriter, som nog skulle funka.

              MVH Micke
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • kek
                • October 2004
                • 95

                #8
                Lejonhuvud är absolut något jag tänkt på, det står att de behövar ett syrerikt vatten. Hur mycket syre krävs för att det skall klassas som syrterikt? Hur ådstadkommer man det? Jag ahr förstått att de naturligt lever i "ström-skuggor" i starkt strömmande vatten. Jag har inte lust att ha orkan i mitt akvarium, räcker det att ha normal rörelse och mkt växter med co2?

                Kommentar

                Arbetssätt...