Kumba Funge VS Palettciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pippilott
    • August 2004
    • 21

    Kumba Funge VS Palettciklid

    Hej!

    Någon som har den blekaste aning om varför jag får med mig Kumba Funge hem då jag frågar zoo-expedidet om paletter?
    Dom är inte ens lika varandra. Dom jag har ser mer ut som K.F, dvs gul/svart-randiga. Honan har tre "ögon" på ryggfenan och hanen har ett öga på stjärtfenan!
    Hur många av er har paletter som är av den röda varianten?

    Är jag helt fel ute eller är Kumba funga samma sorts fisk som paletten?
    Vore roligt om någon visste.

  • nattportier
    • September 2004
    • 67

    #2
    OT!
    Läste kumla fånge fyra gånger innan jag fattade sammanhanget :o)
    Måste vara trött...
    Även jag har fixat en sån där Zoon!
    Under uppdatering!
    (Thailandsbilder mm)

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Hm?
      Paletter _är_ gul-svart randiga, och de skall normalt sett ha ögonfläckar på fenorna.

      Lekdräkt:
      http://ichtyonb1.mnhn.fr/Photos/ThumbnailsSummary.cfm?ID=7778
      (Tålamod. Fishbase är segt, men sidan kommer till slut)

      Till vardags:
      http://www.fishtank.dk/galleri/billeder/cichlider/Afrika%20andre/Pelvicachromis%20pulcher.jpg

      När jag började med akvarier hade nästan alla paletter man såg ögonfläckar. Vet inte hur det kommer sig att många numer helt saknar dem. Kanske olika populationer, eller inavel, eller rentav hybridisering med nån av de andra arterna.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Pippilott
        • August 2004
        • 21

        #4
        Ska man gå efter vad man ser på bilderna här på zoopet så är det kumba funge jag har och inget annat. Paletten är röd på fenorna (längst ut) och ger mig ett rött intryck. Hade en palett innan och den ÅSG också UT som en
        Dom jag har nu är definitivt kumba funge.

        Någon som vet hur det kommer sig att jag får med mig dom hem när det är paletter jag söker efter?

        Ska kanske fota mina firrar någon ggn så jag även kan visa..

        Kommentar

        • Pippilott
          • August 2004
          • 21

          #5
          Nu finns det en bild på min zoonen. Kika där å svara sedan på frågan varför man får dessa fiskar när man ber om palettciklider? För håll med om att dom likanr kumba funge mer än dom liknar paletter.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Hej

            Det är en variant av gul palett du har fått, om det är Pelvicachromis taeniatus "Kumba Funge" här på zoopet du menar. och har du fått dem till samma pris som vanliga paletter så ska du vara glad, då gula paletter är ovanligare än vanliga paletter. Får du yngel av dem, och lyckas föda upp dem, får du mer för dem än för vanliga paletter. Kumba Funge är med andra ord en palett, men av en annan art än den vanliga.

            MVH Micke
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Pippilott
              • August 2004
              • 21

              #7
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=203882

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Hej

                Det är vanliga paletter.

                MVH Micke
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Japp. Fint skick, vardagsdräkt - men definitivt Pelvicachromis pulcher, vanlig palettciklid. Så där ser de ut.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Pippilott
                    • August 2004
                    • 21

                    #10
                    Vaddå vardagsdräkt?
                    Bilderna jag har på mina ciklider är tagna när dom nyss fått sina yngel. Så färglad som hanen är där är han aldrig till vardags.

                    Kommentar

                    • Peter1904
                      • February 2003
                      • 1079

                      #11
                      Dina är vanliga Pelvicachromis pulcher. Tyvärr är bilden av Pelvicachromis pulcher här i zoopets fiskarkiv missvisande eftersom den inte visar den vanliga "färgsättningen".

                      Kommentar

                      Arbetssätt...