Nybörjarfrågor - Snäcklekare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mage
    • January 2004
    • 165

    Nybörjarfrågor - Snäcklekare

    Har börjat intressera mig mer och mer för snäcklekare och har några funderingar:
    1) Ser att de inte behöver speciellt stora kar och att de gärna lever i stora kolonier, men samtidigt så läste jag i kommentarerna att de gärna vill ha revir på ca 20 cm runt snäckan. Om man då ska ha dem i ett kar på ca 50 L, hur många individer ska man då ha?

    2) Är det jobbigt att hålla vattnet basiskt hela tiden och måste man göra det med bikarbonat? Räcker det med att ha kalkhaltigt grus och kalkstenar? Är helt oerfaren när det gäller att ändra pH-värdet..

    Tacksam för svar!

    Mvh//Magnus
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    1/ Se till att ha flera revir i akvariet och reviren skall vara så beskaffade att man inte kan se från det ena reviret till det andra (använd t.ex. en sten på högkant som avskärmning).
    Då kan man oftast ha t.ex. 3 hanar i ett så pass litet akvarium + något fler honor.
    Men det varierar självklart mellan olika arter.
    2/Hur jobbigt det är beror ju på vilket ursprungsvärde man har på vattnet.

    PS: Jag antar att du menar snäckskalslekare eftersom det vad jag vet inte existerar några snäcklekande fiskar
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Mage
      • January 2004
      • 165

      #3
      Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman
      PS: Jag antar att du menar <b><font color="red">snäckalslekare</font id="red"></b> eftersom det vad jag vet inte existerar några snäcklekande fiskar
      Jepp det var precis vad jag menade.. antar att du också menade det..

      Så du menar att man kan ha så pass många som upp mot 7-8 fiskar som ändå är så pass revirhävdande i ett så litet kar!? Verkar vara intressanta fiskar det där iaf..
      Lutar nog åt att det blir några sådana krabater här snart.
      Frågar nog ordentligare i en annan tråd om vattenvärdena när det drar ihop sig mot uppstart.
      Tack för det snabba svaret Kjell!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        antar att du också menade det..
        Oooooooops
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • riverhorse
          • September 2004
          • 98

          #5
          Jag har 8 st Neolamprologus multifasciatus i ett 52 L kar.Och jag har inga problem med det,det gäller att ha många gömställen för dom.Men att avskärma som Kjell föreslår är nog en bra ide beroende på vilken sort du väljer.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=279090

          Kommentar

          • Mage
            • January 2004
            • 165

            #6
            river horse: Okay! Blir isåfall färre än 8 för mig. Tror mitt kar är lite mindre..

            Kom att tänka på en grej. Det verkar ju vara rätt svårt att skilja på könen på dom här småttingarna, förutom storleken då. Är det bara att köpa ett gäng och hoppas att det blir hyfsat fördelat eller går det i butiken att skilja på dom?
            Och ifall det inte blir jämna par, är det inte risk att någon/några individer blir mobbade då i ett så litet kar?
            Har nämligen haft andra arter som mobbat varann tills nån gått åt och det var INTE roligt. Trots att jag hade rejält mycket gömställen.. Vet att det kan vara den hårda verkligheten men det är ändå jobbigt tycker jag.

            Kommentar

            • riverhorse
              • September 2004
              • 98

              #7
              Ja det stämmer att det lättaste sättet att skilja på hona/hane är storleken.Men även det kan vara svårt för det kan ju vara en unghane.Så köp ett gäng och ta stora och små och hoppas på lite tur.Du ska ha fler grottor/snäcker än du har fiskar så är risken stor att du slipper mobbing i karet.

              Lyck till!


              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=279090
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=279090

              Kommentar

              Arbetssätt...