Mina fiskar nuppade..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spijer
    • February 2004
    • 226

    Mina fiskar nuppade..

    Mitt Melanochromis lepidiadaptes par lekte igår =)
    Första gången det har hänt i mitt akvarie (vad jag vet).
    Hanen jagade bort alla andra invånare till en sida av akvariet samtidigt som han uppvaktade honan och grävade en lekplats så han hade det inte lätt.

    Men värst var det för mina rödzebra honor som blev jagade till sidan med dom andra och där blev dom sen tillbaka jagade av zebra hanen som samtidigt försökte uppvakta dom lite i flykten. Han måste blivit inspirerad. Väldigt konstigt att han vägrar låta dom simma på den sidan utan jagar dom tilbaka direkt när dom kommer.

    Iaf har jag aldrig sett det här innan så jag vet inte om det lyckades för dom. Honan blev jätterund runt magen men är det där hon har äggen eller är hon bara tjock av maten. Har alltid trott att dom ska hålla äggen i munnen typ kinderna. Ska bli skoj att se hur det ser ut nu när jag kommer hem.

    Hoppas att han inte dog av utmattning inatt nu =)


  • roccster
    • August 2004
    • 94

    #2
    Min ena hona var smällfet (jämfört med de andra). Jag trodde hon höll på att bli sjuk eller att hon snart skulle äta för mycket en sista gång. Det visade sig att hon förmodligen åt upp sig innför drygt 20 dagar utan mat för nu går hon och tuggar.

    Du ser med en gång om hon har rom i munnen för de får en väldigt markant dubbelhaka. Om hon har en sådan så titta på henne en stund så ska du se varför man kallar det tugga.
    / Richard

    Kommentar

    • Spijer
      • February 2004
      • 226

      #3
      Såg det inte igår man nu ser jag att hon har hela munnen full me ägg. Och jag försår varför det kallas tugga nu =)

      Tror ni ynglen klara sig utan att jag behöver flytta dom?

      Kommentar

      • Micke P
        • September 2003
        • 18

        #4
        Hej!

        När jag hade malawi brukade jag flytta övar honan till ett annat akvarium efter ca 2 veckor, så hon fick spotta ifred. Om du låter henne spotta tillsammans med dom andra fiskarna blir nog processen ganska kort för dom.

        Lycka till!
        Mvh Micke P

        Kommentar

        Arbetssätt...