Utmobbad

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • D-Dozer
    • September 2004
    • 1

    Utmobbad

    Hej..
    Jag har startat mitt första akvarie, och det blev ett Tanganyika kar.
    Jag har köpt en liten grupp (9st)med tropheus (10cm stora) som har gått i ett kar innan tillsammans. Men nu ser jag att en av fiskarna blir attakerad av en annan hela tiden. Jag vet inte om det är två hanar kanske?, och det är därför dom slåss?.. Nu vet jag inte riktigt hur man könsbestämmer dom, så jag kan bara gissa mig till att det är två hanar. Bör man plocka bort den som blir mobbad? eller ska man bara låta dom vara.. man tycker ju synd om den som inte får vara med...
    Det gäller även de andra fiskarna i gruppen, alltså även dom andra mobbar samma fisk, men inte lika mycket..
    Den som är mest dominant jagar den lilla stackaren hela tiden och jag är rädd att som ska göra sig illa när dom stöter i glaset..

    Akvariet jag har är ett 720liters.. så jag tycker att dom skulle kunna samsas om utrymmet..

    Tack på förhand..
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Tropheus är knepiga djur. oftast när man har för små grupper så mobbas en åt gången tills bara en återstår. Detta kan även hända i större grupper, men är inte lika vanligt. Prova att isolera den mobbande i en nätkasse en vecka och se om han är snällare när du sätter tillbaka honom.

    På lång sikt är det nog bara en större grupp som gäller. Ta ut alla troffar, ändra inredningen, sätt tillbaka dom tillsammans med den nya gruppen. 30 stycken eller mer passar i ett sånt kar.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    Arbetssätt...