Vit avföring?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pe3
    • January 2004
    • 150

    Vit avföring?!

    Min son har ett par utav Julidochromis marlieri. Sedan några dagar så har inte den stora Jullen ätit något speciellt. Idag så såg vi att det låg vita smala strängar lite här och var. Upptäckte sen att Jullen hade en ganska lång "svans" efter sig som var vit. Antar att det är avföring.

    Vi har matat med flingfoder, Granomix och Biofish men ingetdera verkar vara någon favorit. Läste att man kan ge fryst foder, vad är det då som gäller?

    Snälla någon, eftersom att jag inte har någon större erfarenhet av dessa fiskar så vet jag inte vad jag ska göra.

    Vad ska vi göra???

    /Petra
  • Pe3
    • January 2004
    • 150

    #2
    "Den som söker finner" heter det ju och det har jag gjort. :-)
    Har dragit slutsatsen att jullen har drabbats av bukvattensot.

    *Den har stått stilla vid botten
    *Gjort konstigheter med munnen
    *Har en sytrådstunnn vit avföring.
    *Har också någongång strykit sig mot botten.
    *Äter inte
    Den verkar inte ha fel på reflexerna.

    På Zoopet står det om olika mediciner mot bukvattensot och i böcker som vi har står det att det inte finns någon behandling.

    Vad är det som gäller?

    Har någon erfarenhet av bukvattensot och hur fiskarna blir fria från den sjukdomen?

    /Petra

    Kommentar

    • Solen
      • September 2003
      • 2997

      #3
      Hej

      Vi hade bukvattensot i vårt första akvarium med kampfisk.
      Behandlade med sera bactopur enligt schema och sedan en kur till efter en vecka.
      En kamp hona överlevde och en praktbotia och en anicistrus samt en pansar mal.

      Lycka till !
      Pricken den Store !
      ~~~~

      Kommentar

      • Pe3
        • January 2004
        • 150

        #4
        Köper man sera bactopur i vanliga djuraffärer där de säljer fisk? Läste någonstans att det finns någon medicin att få via veterinär.

        /Petra

        Kommentar

        • Solen
          • September 2003
          • 2997

          #5
          Bactopur finns hos vanlig akvariebutik. Lycka till
          Pricken den Store !
          ~~~~

          Kommentar

          • roccster
            • August 2004
            • 94

            #6
            Pe3:
            Jag har hört att ett första tecken på soten är när fisken tar maten i munnen men spottar ut den direkt. Nästan som att den inte kan svälja den. Äter de lite eller äter de inte alls?

            Medicinen som du kan få via vetrinär heter Flagyl men vad jag har förstått är det inte så många vetrinärer som är pigga på att skriva ut denna.

            Sök här i forumet, om du inte redan gjort det, så får du nog en massa tips på vad du kan göra innan du medicinerar.

            Enstaka vit och trådaktig avföring behöver inte betyda att det är soten.
            / Richard

            Kommentar

            • Pe3
              • January 2004
              • 150

              #7
              För några dagar sedan så dog Jullen.
              Den "stod" på botten vid glaset och reagerade inte alls när jag viftade med handen eller knackade med fingret på glaset. När jag tittade på den från sidan så såg magen ut att vara lite svullen.
              Jullen var död ca tre timmar senare.
              Utan att veta varför så dog den. Fick medicin som skulle vara bra mot tarmparasit, fick det rådet av dem vi köpte fisken av. Tydligen så är det väldigt ovanligt ändå att fisken drabbas av bukvattensot och vi hade inte haft paret i mer än några veckor.

              Två små nya Jullar koppades in igår och hoppas på det bästa. Den minsta som kanske är 2,3-3 cm lång har en röd fläck under huvudet. Vad kan det bero på? Är det vanligt när fisken är så liten?

              /Petra

              Kommentar

              • Baggen
                • July 2004
                • 340

                #8
                bukvatten sot är inge skoj alls .
                det enda jag vet hjälper då är nog antibiotika.
                och det är dyrt och i bland svårt att få
                tag på. Vissa har haft tur att bli av med det genom
                att tilsätta salt.

                /Baggen

                Kommentar

                • SussieGross
                  • May 2004
                  • 197

                  #9
                  Roccster!
                  Jag har hört att ett första tecken på soten är när fisken tar maten i munnen men spottar ut den direkt. Nästan som att den inte kan svälja den
                  '

                  Vad menar du? Det är väl så de finfördelar maten så att de sen ska kunna svälja den?
                  Blubb!

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Jo, men sjuk fisk gör ofta så att de hugger maten och sen spottar bara ut den. De är hungriga och har kvar huggreflexen, men sväljer ingen mat alls.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...