Perfekta lejonhuvudsciklider;P

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    Perfekta lejonhuvudsciklider;P

    Hej!
    Jag har ett 54 liters kar med 2 stycken lejonhuvudsciklider. Den ena (hanen) är fullvuxen, med långa och fina fenor samt en välutvecklad puckel
    Den andra cikliden är hans lilla hona, även hon i mycket bra skick. Det tycker jag däremot inte om karet. Jag har länge försökt ha en del växter i karet, men pga låg belysning (0,27) samt ingen co2 så bildas det alltid alger efter ett tag.
    Nu ska jag flytta karet, och täntke då siliconera ihop ett gammalt 75 liters kar, så att de i alla fall får ett lite större kar. Men då undrar jag:
    Mina 2 ciklider gräver enormt mkt, i alla fall hanen, och därför täntke jag nu ha i lite mera rådasand än förut, samt ett par större stenar till skydd. Tror ni att det är ett måste att ha växter med fisken? Hur ser det ut i dess naturliga biotop?
    (här tar jag även upp en annan fråga, som egentligen ska ligga i en annan tråd, men men...)
    I karet hade jag 3 siamesiska algätare, på 1-2 cm. Den så kallade rovgiriga hanen har aldrig varit på dem, och jag har haft dem i ett halvår utan att mata dem med ngt speciellt. De har dock ätit torrfoder och räkmix, som blir kvar efter hanens enorma aptit. Nu är det så att jag inte skunde skymta de två minsta och nyaste siameserna idag. Hur kan de ha dött? Matbrist? jagade til dötts?
    kan även säga att jag har en banjomal i karet, men har inte tyckt att den har verkat tjockare än förut, förutom att den har visat sig dagtid för första gången på ett par månader

    Mvh Malawi´n
    Björn Forsberg
  • Baggen
    • July 2004
    • 340

    #2
    Skoj att någon annan väljer lejon ciklider,
    udda men en av dom absolut roligaste tycker jag.
    mycket växter gillar dom , och framför allt lavastenar.
    min hane bara älskar att gräva grottor under lavastenarna.
    lite halv svåra at få lek på dock.
    angående dina små malar har jag ingen aning.
    Lejonen är ingen fisk som äter andra fiskar
    i fall dom inte är tillräckligt små.

    lycka till med dina lejon!

    /Baggen

    Kommentar

    • malawi´n
      • August 2003
      • 1643

      #3
      Tack, men är ingen riktig nybörjare på dem
      har haft dem i ca ett halvår, honan lite kortare tid. Det ända problemet är som sagt växterna

      Mvh Malawi´n
      Björn Forsberg

      Kommentar

      • Nemo77
        • April 2004
        • 25

        #4
        hej... nej växter är absolut inget man måste ha till lejona, men ett större kar skulle behövas.....Mvh
        310L Ciklidmix+Plecostomus
        50L Corydoras+Ancistrus

        Kommentar

        Arbetssätt...