Tömma på ägg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Golfbollen
    • February 2003
    • 389

    Tömma på ägg?

    Har en golden som jag precis upptäckt tuggar.
    Har hört att den del tömmer dem på äggen.
    Hur gör dem då? Vad gör man med dem sen?
  • sleepy
    • March 2004
    • 267

    #2
    om honan ser skammfilad ut då kan du tömma.... men annars kan du låta henne gåkvar i de vanliga akvariumet i sirca 2 veckor...
    och sedan antingen tömme henne i ett yngel akvarium eller låta henne göra de själv..

    själv skulle jag nog inte tömma henne om det bara är egg ensålänge..

    själv så tömde jag en av mina golden honor de va den tredje veckan tror jag... jag hadde nämligen inget kar över så jag tömde henne på yngel och la ner yngelerna i ett yngel kar som det redan var lite andra yngel i.
    ------>> http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=179488 <<------

    Kommentar

    • simosaurus
      • July 2004
      • 373

      #3
      liten fråga. Tömma? Hur gör man det igentligen?
      Discus bilder: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272524

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Ursprungligen skickat av simosaurus
        liten fråga. Tömma? Hur gör man det igentligen?
        Man kniper försiktigt igen hjällocken och skakar försiktigt. Oavsett hur försiktig man är så är det en mycket stressande behandling för honan. Jag finner ingen anledning att göra det. I naturen klarar fiskarna att spotta själv och det borde dom klara i akvarium också.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • sleepy
          • March 2004
          • 267

          #5
          humm jag har hört att man inte ska göra så....

          de jag gjorde va att jag tog en tendsticka och försiktigt tryckte på underkäken så att munnen öppnades då kundeynglerna kunde smita ut.. (under vattnet)
          och ynglerna varkligen sköt sig ut som kanonkulor
          ------>> http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=179488 <<------

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Som jag sade så skall man inte göra så nej. Det förvånar mig att någon har uppfunnit ett nytt sätt, som förmodligen inte är det minsta mindre stressande för honan. Min slutsats kvarstår....Töm inte henne.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Töm inte henne.
              Håller helt med - dels så kräver det en stor erfarenhet av detta för att inte skada honorna, dels så kan det vara problematiskt att dra upp äggen/embryona om man gör det för tidigt och sist men inte minst är risken stor att ynglen i sinom tid kommer att få försämrade arvsanlag för yngelvård.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • schilla
                • August 2004
                • 71

                #8
                håller med alla.. bättre att isåfall flytta över honan till yngelkaret.. men jag har haft kvar alla i samma kar fast med många gömställen. visst några blir mat men en hel del klarar sig.

                Kommentar

                • Golfbollen
                  • February 2003
                  • 389

                  #9
                  Hon släppte ynglena idag/.
                  Har ju ganska många gömställen men jag tror att dem kommer bli uppätna ändå.
                  Har ni några tips på hur man kan göra för att dem inte skall bli uppätna? Nån speciell sten eller nåt som man kan göra själv?
                  Vill ju gärna få lite stora yngel

                  Patrik/

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #10
                    Jag limmade ihop 15 cm långa elektrikerrör så att det blev en liten pyramid. Sen gömde jag den snyggt i resten av inredningen. Däri lärde sig honorna snabbt att spotta och ynglena höll sig där mestadelen av tiden. Dock rev jag bort det efter ca 3 månader efterssom det var lite för effektivt. Jag ville bara ha återväxt, inte överbefolkning.
                    MVH
                    Magnus
                    min zoon

                    Kommentar

                    • tanya
                      • February 2004
                      • 52

                      #11
                      Jag har en hög med hålstenar i ena hörnet,ynglen (golden & "ahli")
                      håller sig, främst när de är riktigt små, där. Sen har jag rätt mkt javamossa där oxå. Många fler klarar sig nu. Inredde med det istället för att flytta över honorna i yngelkar, tyckte att det stressade dem för mkt.

                      MVH Tanya

                      Kommentar

                      • Golfbollen
                        • February 2003
                        • 389

                        #12
                        Tog några kakelplattor och lade på varann.
                        Det blev riktigt bra, ynglen simmade nästan direkt till alla glipor som blev.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...