Malawi...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cheddi
    • July 2004
    • 19

    Malawi...

    Hur gör man för att få sina ciklider att leka... har golden lab,Maingano och Rödzebra... jag vet att mina golden har fått en gång men hittar inga i akvariumet... måste va uppätna... hur ser man lättast om någon har yngel i munnen...
  • Slin
    • January 2004
    • 53

    #2
    Regelbundna vattenbyten. Bra ph och hårdhet i vattnet. Mitt ph ligger mellan 7,5 och 8, hårdheten har jag ingen aning om men firrarna leker iaf.

    Troligtvis är ynglen uppätna. Det blir lätt så om man inte flyttar honan till ett yngelkar där hon kan spotta. Jag har bara haft ett enda yngel, på mina 4-5 malawiår, som överlevt och växt upp i det stora karet.

    Lättast att se om dom har yngel är att kolla om dom har en "påse" under hakan. Ju större fisk, ju större kull, ju lättare att se påsen. Det ser också ut som den tuggar nånting hela tiden. Är du misstänksam på att nån har yngel i mun så kan du ju kolla om den äter nåt när du matar, gör den inte det så är det kanske yngel. Ibland kan den äta minismå matbitar.

    Kommentar

    • PerD
      • December 2003
      • 14

      #3
      Honorna brukar även dra sig undan betydligt mer än vanligt när de har yngel. Mina Malawis brukar leka just efter jag gjort ngn sorts förändring i akvariet, typ städat lite, bytt vatten etc.
      200L Malawi (Golden, Röd Zebra, Lombardoi)

      Kommentar

      Arbetssätt...