Hur många grottor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TLindome
    • October 2003
    • 107

    Hur många grottor?

    Hej
    Hur många grottor behövs till två palettcikliderhonor?
    De har en hane att sällskapa med.
    Just nu ter sig hanen till bara den ena honan....kommer han att byta så småningom eller förblir hon ensam?
    222liter ciklider,gurami,tetror och en vilsen husse.
  • AndreasBK
    • December 2003
    • 374

    #2
    1 för varje hona + 2 extra? Ha framförallt mycket växter och gömställen för honan som inte leker.
    Andreas akvariesida

    Kommentar

    • jackson
      • September 2003
      • 1242

      #3
      De brukar para ut sig väl, och hålla sig till "sitt" par. Så jag tror du får ett par och en ensam hona. I vart fall är det min erfarenhet.

      Ta så många grottor som du tycker att du får plats med och är snyggt. Minst en grotta per par (och ensam fisk), plus några till. Dvs jag skulle ha ca 3-4 grottor. Enkelt ordnat med vanlig lerkruka till växter. Ta en bågfil ("sk järnsåg") och såga isär dem. Se till att runda av kapytornar med sandpapper eller fil så att det inte finns någon vass kant.
      Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
      Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

      Kommentar

      • TLindome
        • October 2003
        • 107

        #4
        Hej
        Tack för svaren...
        Den ena honan är mindre än den andra och verkar inte så intresserad av grottor. Är det så att honorna inte intresserade av grottor innan de blivit könsmogna?
        Bör man "ta bort" någon fisk om man vill ha kvar ev. yngel?
        Har bla Guldgurami och Bol. fjärillar.

        // Thomas
        222liter ciklider,gurami,tetror och en vilsen husse.

        Kommentar

        Arbetssätt...