Bra Nybörjarciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoomi
    • August 2004
    • 829

    Bra Nybörjarciklid?

    Hej!
    Tänkte köpa ett 540 liters akvarium eller iallafall ungefär.
    Vilka ciklider är bra att starta med, har aldrig haft ciklider innan så vill har en lättuppfödd/lättskött relativt snäll ciklid, jag´har tänkt på Demasoni och Textil-Malawi, samt Snäck-mbuna, men jag kan ta Tangyika ciklider också, Tacksam för alla tips!
    Tack på förhand
  • shpend
    • August 2002
    • 2010

    #2
    Jag tycker att golden (kakusa)ser häfriga ut.

    Kommentar

    • ShadowDawn
      • August 2003
      • 313

      #3
      Ciklider är väl egentligen inte svårare än andra fiskar så länge man ger dem de rätta förutsättningarna.
      I ett kar runt 500l kan man ha många olika arter, men du verkar dock vara förälskad i malawis.
      Golden och röd zebra är ju kända "nybörjar-malawis", men välj efter egen smak och tycke.
      Kombinationer som kan tyckas vara omöjliga kan visa sig fungera riktigt bra. Så pröva!
      Det ska dock sägas att demasonis, som du föreslår, är lite känsliga av sig. Att de dessutom är lite dyrare kan göra det hela till kostsam historia...
      Att ha en paroonhaj i ett vanligt akvarium är som att ha en guldfisk i en skål - FÖRKASTLIGT!

      Kommentar

      • zoomi
        • August 2004
        • 829

        #4
        k ..tack. Mm golden är ganska cool, kanske ska ha nån vit och någon gul men kan dem para sig då? och om dem kan, hur blir ungen?

        Vilka andra förslag kan ni ge?

        Kommentar

        • roccster
          • August 2004
          • 94

          #5
          Låna Ad. Konings Ciklidboken på biblioteket. Där hittar du en hel del information om Ciklider och Mbunas.
          / Richard

          Kommentar

          • zoomi
            • August 2004
            • 829

            #6
            ok... men jag funderar... är pumphuvud samma som överdelen på ett innerfilter och vad är skillnaden om det inte är?

            Kommentar

            Arbetssätt...