saltmängd vid vattenbyte ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Twosaint
    • February 2004
    • 27

    saltmängd vid vattenbyte ?

    Det diskuteras lite huruvida man ska ha i salt eller inte ?
    Men hur mycket ska man tillsätta om man tänker ha det i vattnet, jag har en kar med malawisar och undrar hur mycket per 100L man ska tillsätta, har ingen hushållsvåg så ange hellre i msk eller dyligt.
    Håller på att byta vatten just nu så gärna snabbt svar.
  • spaceace
    • February 2003
    • 257

    #2
    Jag brukar lillsätta 5 msk / 100 liter, som jag löser upp i en hink och sedan häller i när jag fyller på vatten.
    Min zoon
    Mitt fotogalleri

    Kommentar

    • rennicke
      • November 2003
      • 335

      #3
      Vad kör ni för salt? Är det bättre att ta havssaltsflingor istället för vanligt bordssalt? Såg att det var någon diskussion uppe för någon vecka sedan angående nåt klumpmedel i saltet.
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=199905


      Lönen är den enda företeelse som kan gå från futurum till imperfekt utan att passera presens.

      Kommentar

      • Twosaint
        • February 2004
        • 27

        #4
        fan, såg ju att det var det i måste kila ner till affären imorgon då

        Kommentar

        • spaceace
          • February 2003
          • 257

          #5
          Jag använder vanligt Jozo salt utan jod. Det har funkat bra i mina kar men innehåller klumpförebyggande medel, vilket är negativt enl vissa.
          Min zoon
          Mitt fotogalleri

          Kommentar

          • plizken
            • April 2004
            • 1293

            #6
            Den eviga diskutionen om salt. Visst, det är kanske brukligt att tillsätta salt vid uppstart eller vid vattenbyten på malawikar men jag förstår inte varför. Förbyggande medecinering tror jag inte en sekund på.

            Är det någon som kan ge mig en vettig och hållbar förklaring varför man ska tillsätta salt i sötvattensakvarium när man inte har någon sjukdom att tampas med?

            Ni får ursäkta den något upprörda tonen men efter att ha haft den här diskutionen ett till synes oändligt antal gånger och vid samtliga tillfällen kommit fram till att det är överflödigt med salt så börjar man fundera varför folk trilskas med att tillsätta salt.

            Inte nog med taskig attityd, jag lånade (snodde) tråden oxå.. sorry =)
            Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Sanningen att säja funderar jag på att gå över till at tillsätta 1 ml salt per liter vatten till samtliga mina akvarier...
              Två skäl - (1) förebygger oodinium (velvet) - men skadar nog inte växtligheten nämvärt.
              (2) artemianauplierna överlever väsentligen längre tid - jag har mindre fiskar (killis, endlers etc) så varför inte delicatessen ibland
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • spaceace
                • February 2003
                • 257

                #8
                Enl vad jag har läst mig till (utan att ha någon vidare kunskap i varken kemi ellar biologi) så innehåller vattnet och fiskarna i tex Malawi och Tanganyika en större saltmängd än vårat kranvatten, vilket gör att fiskarna får svårt att uppräthålla sin naturliga saltmängd i kroppen tex om den skadar sig. Jag tänker mig dock inte saltet som någon medicinering, har iaf inte sett någon negativ inverkan på mina Malavi. Det finns säkert massor som inte använder salt och inte heller har några problem med fiskarna, så diskussionen lär fortsätta...
                Min zoon
                Mitt fotogalleri

                Kommentar

                • plizken
                  • April 2004
                  • 1293

                  #9
                  Mina funderingar går något i stil med, Tillvänjning av salt för fiskar går relativt snabbt men avvänjning går långsamt och snabba förändringar kan skada eller stessa djuren, varför inte ligga på en konstant nivå (Inget salt) och decimera risken att skada fiskarna.

                  Erikthur.
                  1: Jag anser att man inte tar alvedon för att förbygga huvudvärk.

                  2: artemia lever ganska länge i sötvatten, Man ska väl inte mata mer än vad som äts under loppet av ca tre minuter var det någon som sa.
                  Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                  Kommentar

                  • Magnus W
                    • March 2003
                    • 247

                    #10
                    Ursprungligen skickat av erikthur
                    Två skäl - (1) förebygger oodinium (velvet) - men skadar nog inte växtligheten nämvärt.
                    (2) artemianauplierna överlever väsentligen längre tid - jag har mindre fiskar (killis, endlers etc) så varför inte delicatessen ibland
                    Tva hållbara skäl, tycker jag nog. Speciellt nummer två. Annars är jag en av saltskeptikerna.
                    -- MW
                    Plats här för fyndig signatur

                    Kommentar

                    • plizken
                      • April 2004
                      • 1293

                      #11
                      Jag är fortfarande inte nöjd med anledningarna.

                      Min lokale fisknasare sade en gång en hel del nervärderande saker om andra fiskhandlare som använder antibiotika och/eller andra läkemedel för att hålla absolut toppklass på sina djur. Det resulterar inte så sällan i att djuren blir sjuka av att introduceras i ett obehandlat vatten.

                      Det känns lite som att tillsätta algenkiller eller dylikt vid varje vattenbyte för att slippa alger. Jag anser att problem ska lösas inte gömmas. Jag vill minnas att Patrikmalmo använde ordet alvedonlösningar om liknande företeelser...

                      Jag kritiserar ingen , jag vill bara förstå varför.
                      Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                      Kommentar

                      • swetrot
                        • April 2003
                        • 966

                        #12
                        Plizken: Jag kan inte göra annat än att hålla med dig. Jag har läst sida upp och sida ned på världens alla akvariesidor, och ingenstans har jag hittat några hållbara argument för att detta salt skulle vara bra för fiskarna generellt sett.

                        Det finns egentligen vara två scenarier då salt gör nytta:
                        1: När man har någon form av yttre sjukdom kan salt hjälpa till för att hålla tillbaka spridning och underlätta för fisken att läka skador.

                        2: När zoo-handlaren envisas med att ha en massa salt och jox i sina kar är det svårt att acklimatisera fiskarna till saltfritt vatten genom vanlig inkoppning. Jag tycker dock det är lättare att byta Zoo-handlare.

                        Normalt är det dock inte skadligt att ha salt i vattnet, men dels så är det dyrt, i synnerhet om man köper saltet av zoo-handlarn där det plägar kosta flera hundra kroner kilot och saluförs under nman som Ektozon och liknande. Dels är det också bökigt att dosera rätt vid vattenbyten. Det är lätt att man får en gradvis ökning av salthalten eftersom man har i lite mer salt vid varje vattenbyte än vad man tappar ur.

                        Kommentar

                        • erikthur
                          • March 2004
                          • 9953

                          #13
                          Ursprungligen skickat av plizken
                          Erikthur.
                          1: Jag anser att man inte tar alvedon för att förbygga huvudvärk.
                          2: artemia lever ganska länge i sötvatten, Man ska väl inte mata mer än vad som äts under loppet av ca tre minuter var det någon som sa.
                          Det är ju inte huvudvärk som jag förebygger utan velvet som kan vara ödesdiger för uppväxande killis. Jag har förlorat de enda två sjoestedti jag fick upp till 3 cm storlek - möjligen av velvet.

                          Mina yngel får gärna äta lite mer än de orkar sätta i sej under tre minuter. Med 1 koksalt ml per liter lever artemianauplierna ofta 24 timmar. Jag drar nu oftast upp snabbväxande killis (vissa extremt snabbväxande...). Därför är detta ett rationellt val att göra. I alla fall så länge jag inte har en bra Moina-stam att tillgå.

                          Jag har inget behov av salt när det gäller att dra upp paletter eller platy...
                          Killies is a lifetime passion

                          Kommentar

                          • plizken
                            • April 2004
                            • 1293

                            #14
                            Erikthur.

                            Ja vad säger man. Att du funderar på att börja med salt i dina kar är väl upp till dig och att du har nog mycket vett och erfarenhet för att hålla en konstant saltnivå och avvänja dom långsamt eller informera eventuell kund vid försäljning tvivlar jag inte det minsta på.

                            Mitt bryderi är varför folk fortfarande tror att det är ett måste.

                            En sådan skröna kan få en välvillig nybörjare att dräpa ut familjens sällskapsakvarium av misstag bara genom att glömma tillsätta salt vid en "storstädning".
                            Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                            Kommentar

                            • S_sund
                              • July 2004
                              • 1904

                              #15
                              Spännande tråd, har helt missat att detta har diskuterats tidigare. Jag tillhör väl en av dem ni är "griniga" på?! *skrattar* Tillsätter alltid 1msk grovt NaCL per 100L till mina Malawi, fick tipset av min "Ciklidguru" i Nol.
                              Fakta 1: Vattnet i Malawisjön har en högre salthalt pga salter som urlakas ur berggrunden där och om man vill efterleva fiskarnas naturliga miljö så.... På samma sätt som jag eftersträvar liknande pH och temperatur.
                              Fakta 2: Har två malar, en ancistrus och en plecco, i samma kar. De vill ha mjukt surt vatten utan salt! Trots det har de bott där i flera år och växer och trivs som bara den.
                              Slutsats: Så länge som man tror på det man gör och fiskarna mår bra så kan det ju inte skada vare sig man har eller inte har salt!
                              Tack för ordet. :-)
                              450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
                              Min Blogg
                              För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...