Skadad Neolamprologus Pulcher, vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • theseal
    • August 2004
    • 6

    Skadad Neolamprologus Pulcher, vad göra?

    Efter en veckas tomdrift av akvariet så köpte vi igår äntligen fiskar.
    En av Prinsessorna, verkar dock ha skadats i ena ögat, och det är insjunket och ser allmänt trasigt ut.
    Igår, när vi släppte i dom så var den på hugget och försvarade "sitt" gömställe med bravur, men idag så är vilar den på växtern och är allmänt hängig. Dock med fina färger.
    Nu till frågan, skall vi göra processen kort med den och isåfall hur? (skall försöka styra en bild på skadan)

    PS några kön-igen-kännar-knep på princessan emottages varmt.
    Niclas Dahlgren

    250 l

    Anubias barteri var. nana
    Microsorum pteropus

    Neolamprologus pulcher, Kalambo
    Neolamprologus leleupi "Bulu Point"
    Glyptoperichthys gibbiceps
  • davide
    • February 2003
    • 1093

    #2
    Personligen tycker jag att det är skitsvårt att könsbestämma princessor... Men detta gäller generellt för hanar:
    *längre fenor
    *Större
    *Antydan till pannpuckel (stora exemplar)
    *Bröstfenan överlappar analfenan ganska mycket.
    *kort analfena

    Dessa saker brukar jag titta på, men det är sällan som alla stämmer in. Den effektivaste metoden är dock att se på dess beteende.

    Angående sjukdommen så vet jag inte. Har som tur är lite erfarenhet av dem. Men om jag skjuter från höften så skulle jag rekomendera att den får gå i ett saltat karantänkar.
    MVH David
    www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

    Kommentar

    • theseal
      • August 2004
      • 6

      #3
      Tackar för infot, skall hålla utkik... Helt klart är att vissa av fiskarna visar ett klart dominant betende och att vissa andra får hålla till i närheten av dessa dominanta firrar utan att bli ivägjagade.

      Har en suddig bild på fiskstackaren med ögat, kameran bestämde sig för att fokusera på firren bakom.

      Saltat karantänakvarium, vad hjälper det? Jag (med min mycket begränsade kunskap) tycker det ser ut som en skada. Är det att den får gå ifred som hjälper?



      Skall se om jag kan ta en bättre bild, dumma digitalkamera!
      Niclas Dahlgren

      250 l

      Anubias barteri var. nana
      Microsorum pteropus

      Neolamprologus pulcher, Kalambo
      Neolamprologus leleupi "Bulu Point"
      Glyptoperichthys gibbiceps

      Kommentar

      • davide
        • February 2003
        • 1093

        #4
        Karantänkar - p.g.a. att princessorna har en enorm benägenhet att jaga svagare exemplar tills dess att de dör eller flyr ut ur karet.
        Saltet - p.g.a. att det minskar infektionsrisken i såret kring ögat. Sen mår Tanganyika ciklider sällan dåligt av lite salt i vattnet.
        MVH David
        www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

        Kommentar

        • theseal
          • August 2004
          • 6

          #5
          Ahhhhh, då har jag koll. Tack

          Har faktiskt, på inrådan av butiken, en dl salt / 100 l vatten redan.
          Har dock inget karantänakvarium, men det borde man kunna snickra ihop lätt av nån gammal hink eller nåt, har ett innerfilter över. Hur mycket salt i ett karantänakvarium?

          Fisken som är skadad tar det hela med ro, och chillar i nån växt lite högre upp i akvariumet, där han prakiskt taget är ostörd.

          Min fråga kvarstår dock är det nån sjukdom eller en skada firren har och skulle han egentligen inte ha det bättre i fisk-himlen?

          Har nu kittat upp en mindre suddig bild på stackarn.


          skada eller sjukdom, leva eller ....?
          Niclas Dahlgren

          250 l

          Anubias barteri var. nana
          Microsorum pteropus

          Neolamprologus pulcher, Kalambo
          Neolamprologus leleupi "Bulu Point"
          Glyptoperichthys gibbiceps

          Kommentar

          • theseal
            • August 2004
            • 6

            #6
            Nu ser den bra lessen ut, hänger i en växt och håller sig undan, dom andra fiskarna lämnar honom dock ifred.
            Ögat der ut som om det gått sönder och innehållet läckt ut, dvs det står inte ut som på andra sidan utan är insjunket.

            Har inte pulchern det bättre i fiskhimlen?
            Niclas Dahlgren

            250 l

            Anubias barteri var. nana
            Microsorum pteropus

            Neolamprologus pulcher, Kalambo
            Neolamprologus leleupi "Bulu Point"
            Glyptoperichthys gibbiceps

            Kommentar

            • go
              • June 2004
              • 32

              #7
              jag hade något liknande på en svart neontetra men denna gjorde jag lidandet kort för och sedan fick den åka porslinsexpressen hatar när man måste avliva djur även om det nu är ett mycket litet djur (svartneon), men ändå så hade den inte fått ett värdigt fortsatt liv med bara ett öga.
              120l 8 metallpansarmal, 20 vinkel-, 20 grön neon- och 16 kardinaltetror

              212l 10 metallpansarmal, 2 siamensis, 30 svart neontetra, 5 platy, 4 marmorerade scalare, 13 kejsare

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Hej

                Har för mig att fiskar brukar klara sig bra i akvarier med bara ett öga. Har sett många ciklider i affärer som haft konstiga ögon, där pupillerna sett onormala ut, men det har förmodligen varit medfött. Men de såg förmodligen inget vidare med de ögonen, men såg ändå friska ut i övrigt.

                MVH Micke
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • gogar
                  • November 2003
                  • 365

                  #9
                  Hinken blir ju 1/1000, dvs 20 liters hink 20ml salt.

                  Om den nu måste avlivas är nackbrytning (ev. tungt slag mot huvudet, helst med präst) och gärna en snabb avkapning av huvudet efteråt att rekommendera. Frysning, kokning et c. är bara trams som småbarn tror är humant och ägnar sig åt. Som fiskare, också, skulle jag väl aldrig drömma om att börja koka ihjäl fiskar jag drar upp? Snabbt ska det gå!
                  Mvh Håkan
                  - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

                  Kommentar

                  • Kickan
                    • August 2004
                    • 2

                    #10
                    Hej hej
                    Jag och theseal har ju fiskarna tillsammans, och jag kan säga att vi gjorde en sökning på forumet om en eventuell avlivning, och fick a)tillräckligt med info för att kunna göra det på ett humant(?) sätt, och b)tillräcklig insikt i ämnet för att INTE ta upp frågan igen

                    Blir det en avlivning aktuell blir det inget annat än kniven som används, eventuellt ett stort och tungt föremål.

                    Den lille gynnaren har i alla fall överlevt natten, han står nu och trycker lite bakom en av nanorna. Han får väl ett par dar till på sig att piggna till i alla fall, verkar han trivas och inte blir mobbad så har jag personligen inget emot fiskar med ett öga. Bara den inte lider.

                    Inget beslut finnes alltså än.

                    Kristina

                    Kommentar

                    Arbetssätt...