Malawi sjuka!! ögonen ploppar ut!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zamad
    • May 2003
    • 310

    Malawi sjuka!! ögonen ploppar ut!

    Har varit borta och jobbat i norge under sommaren och har inte kunnat bytt vatten på 8 veckor=( Lyckades ordna matning men ingen ville byta vatten åt mig!

    En av mina treawasea honor ser ganska sjuk ut.. hennes ögan har typ svält ut.. eller ploppat ut på något sätt! Hon ser rätt pigg ut men simmar lite konstigt ibland!! Vad är det för fel på henne!
  • Hydrofila
    • June 2004
    • 31

    #2
    Hade samma problem med en otocinclus, men efter ett 3-timmars saltbad för 3 dagar sedan har ögonen återfått sin normala form.
    /hydrofila

    Kommentar

    • Glenn
      • April 2002
      • 3904

      #3
      när jag hade scalarer för väldigt länge sedan så fick en av dem samma sjukdom. Dem sa till mig att ta bort fisken från övriga fiskar och medicinera den eftersom att det är mkt smittsamt och lätt kunde slå ut ett helt akvarium. Jag hade inget annat akvarium så jag tog chansen och lät den vara kvar och medicinerade den med dem övriga fiskarna och sån tur som jag ahde så dog inte en enda fisk förutom scalaren då.
      /Glenn
      Mvh /Glenn

      Min Zoon

      Kommentar

      • Zamad
        • May 2003
        • 310

        #4
        Hur ska jag göra för att medicinera den?? Måste den medicineras eller läks det av sig själv efter jag bytt vatten??

        Kommentar

        • dgqlof
          • November 2003
          • 1344

          #5
          Du har händelsevis inte för mjukt vatten för Malawisar? För mjukt vatten => njurproblem => utåtstående ögon. Drabbar ibland fiskar odlade i saltat vatten om de sedan kommer i mjukt vatten.

          Kommentar

          • Hydrofila
            • June 2004
            • 31

            #6
            Här är nåt jag hittade när jag letade efter hjälp åt min otto!
            http://www.flippersandfins.net/pop-eye.htm

            /hydrofila

            Kommentar

            • Glenn
              • April 2002
              • 3904

              #7
              jag har inte den blekaste, var så länge sedan som jag hade samma problem så jag kommer faktist inte ihåg.
              /Glenn
              Mvh /Glenn

              Min Zoon

              Kommentar

              • Björklund
                • January 2003
                • 61

                #8
                Jag hade samma problem med en kampfisk men det gick tillbaks av sig självt när jag skötte vattenbytena lite bättre.Jag skulle tro att det är samma problem för dig. Men jag kan ju inte säga säkert att det är det.
                Ett juwel trigon med golden,blå hodiverse malawi och 2 ancistrusar. Håller på och installerar ett 720 liters diskuskar

                Kommentar

                Arbetssätt...