har ej frigolit i mitt malawikar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • WhiZpEr
    • May 2004
    • 108

    har ej frigolit i mitt malawikar.

    Hej!

    Det är så att när jag inredde mitt malawikar med btn och sand o.s.v så lade jag inte i en frigolitplatta i botten i akvariumet utan lade ciklidgrus några centimeter upp och sen en hel del lavasten direkt på gruset.
    Märkte ju sen givetvis att iaf en rätt stor lavasten undermineras rätt lätt när speciellt en hane gräver ändå ner till bottenglaset.
    Men detta gäller endast en stor lavasten som jag har i centrum i karet. Min fråga är då om man kan ta bort den mittersta lavastenen (den som undermineras av hanen) och skyffla bort sanden därifrån så gott det går och lägga en liten bit frigolit där och sedan lägga den mittersta stenen tillbaka och skyffla tillbaka sanden runt stenen. Med denna metoden kommer det hamna en del ciklidgrus under frigoliten alltså mellan frigoliten och bottenglaset eftersom det är svårt att utföra detta under vattnet utan att lite sandgrus kommer att hamna emellan.

    Vad tycker ni om min idé? Bäst vore en frigolitplatta under allt men nu har jag ju gjort bort mig på den fronten men jag ska göra det i nästa kar jag kör igång. Ibland är det störande att vara nybörjare.

    Väldigt tacksam för hjälp. Mvh: Daniel.

    Fortsatt trevlig helg !
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Du kommer att märka att det inte är helt lätt att få ner frigoliten, den flyter och går gärna sönder om trycket mot den inte är jämt.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Rob
      • January 2003
      • 147

      #3
      Mitt tips är att tömma karet på grus, sten och fisk. Lägg i en frigolitskiva i botten och sedan i med allt igen. Visst det är jobb men det kommer att löna sig i slutändan då du slipper ligga sömnlös om nätterna och undra om stenarna har rasat eller inte. Dessutom så är det precis som Tropfrog säger ganska besvärligt att få ner en frigolitbit till botten i ett vattenfyllt kar.

      //Rob
      "Bättre sent än aldrig"
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=110522

      Kommentar

      • Holmby
        • February 2004
        • 1118

        #4
        Det måste ju finnas andra saker att stoppa ner som han ersätta frigolit och som inte flyter!
        En bit gummimatta/gummiduk tillexempel

        Kommentar

        • heljis

          • June 2003
          • 1150

          #5
          Jag har bergoplattan ( http://www.flooring.se/se/bergoplattan.asp ) i botten på mitt malawikar. Funkar bra, men nästa gång ska jag köra med frigolit

          Mvh. Martin
          Martin Heljedal

          They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

          Kommentar

          • WhiZpEr
            • May 2004
            • 108

            #6
            okej, tack för era svar.

            men det där med att det hamnar grus mellan frigolit och bottenglas är lungt iaf eller ?

            Kommentar

            • Glenn
              • April 2002
              • 3904

              #7
              måste väl funka med en bit liggunderlag!?
              Mvh /Glenn

              Min Zoon

              Kommentar

              • elinor
                • February 2003
                • 1323

                #8
                Har själv malawikar och vet hur det är att ha extremt grävande fiskar. Vi har i princip ett ommöblerat kar varje gång vi tittar in i det.

                Av erfarenhet vet jag att det är viktigt att se till att det inte blir ett stenras i karet eftersom det finns risk att fiskarna befinner sig inunder.

                Men det är oxå värt att veta att om man har sand med lite större gruskorn i så finns risken att några gruskorn hamnar mellan lavastenen och bottenglaset. Detta kan medföra att det blir punktbelastning på ett ända ställe och olyckan kan vara framme.

                Själv missade jag också att lägga något mellan gruset och lavastenarna och när jag väl fick tummen ur xxxxxx och fixade till det med ett gammalt liggunderlag, så fann jag småstenar från gruset inbäddat i bottenglaset. Hade kunnat gå riktigt illa.

                Så ta dig besväret, både för din egen skull och dina fiskars skull, och töm karet och lägg något mellan stenarna och bottenglaset. Det käns lite besvärligt medans man gör det men är värt besväret. Lycka till!
                Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

                Kommentar

                • Laesk
                  • March 2004
                  • 399

                  #9
                  Jag kör liggunderlag i mitt 375, och friggolit i mitt 450.

                  Men rekomenderar liggunderlag! Det är mkt smidigare att hantera, smular inget osv =)
                  http://hem.bredband.net/b396924/web/index.html
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=184765

                  Kommentar

                  • Sickan
                    • April 2003
                    • 137

                    #10
                    Funderar på att starta ett Malawikar, hur tjockt är liggunderlaget som ni lägger i botten på karet? Har själv ett liggunderlag mellan akvariemöbelns skiva och akvariet (Akvarielagret säljer ett liggunderlag som endast är ca 3mm tjockt)?
                    /Sickan
                    900L Malawi
                    110L Sällskapsakvarium

                    Kommentar

                    • Laesk
                      • March 2004
                      • 399

                      #11
                      Liggunderlag 7mm
                      Frigolit 1cm

                      3mm låter ju rätt lite måste jag säga.
                      http://hem.bredband.net/b396924/web/index.html
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=184765

                      Kommentar

                      • Karon
                        • January 2002
                        • 3170

                        #12
                        Det där underlaget som var 3 mm är nog mer tänkt att ligga under (helglas)akvariet.
                        Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                        Kommentar

                        • yodi
                          • March 2004
                          • 79

                          #13
                          Jag brukar silikona ihop mina stenar och sätta fast dom på en
                          bit plexiglas, då rasar dom garanterat inte och glaset borde också klara sig

                          Kommentar

                          Arbetssätt...