"Eureka"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anettea
    • August 2004
    • 15

    "Eureka"

    Hej,
    Finns det någon som vet hur en Auloncara Sp. "Eureka" ska se ut? Jag hade en fin rödaktig hane och en "ljusbrun" hona med gulorange fenor.
    Tyvärr dog hanen helt plötsligt, han hade varit lite hängig en tid
    men ätit som vanligt. Jag införskaffade vad jag trodde var en ny hane i förra veckan men jag tycker han mer ser ut som en hona, kanske lite mer skarp i det oranga. En annan sak också, dom har stora ögon! Tacksam för alla svar och har ni bilder vill jag gärna se dom. Förresten, han eller hon är ca 4cm och kanske inte har färgat ut helt än.
    Hälsningar
    Anette
  • PeterS
    • July 2004
    • 11

    #2
    Så här ser min ut.
    http://www.zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=250703

    Mina två honor är betydligt färglösare.

    MvH
    /PeterS
    Lite bilder från mina 2 akvarier
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=247188

    Kommentar

    • anettea
      • August 2004
      • 15

      #3
      Hej PeterS,
      Fin bild på en fin fisk. Så där såg min bortgångne hane ut. Jag blev nog lurad i fiskaffären och fick en hona i stället för en ny hane. Kan du inte ta en bild på en hona så jag kan jämföra? Undrar om man reklamera och få en hane "gratis" som kompensation.
      Mvh
      Anette

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Hanar och honor brukar ha samma färg i yngelstadiet.
        Sedan brukar också efterfrågan vara stärst på honor så du kanske inte skall säga till för då får du nog betala extra om du fick en hona
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • anettea
          • August 2004
          • 15

          #5
          Hej Kjell,
          Hon/han är ca 4cm, vet inte åldern. När tror du man kan se vilket kön det är. Min tidigare hane var lika stor men väldigt röd och fin. Och nej, jag skall inte "tigga" åt mig någon hane "gratis".
          Mvh
          Anette

          Kommentar

          • PeterS
            • July 2004
            • 11

            #6
            Jag hade då inga problem att få köpa en hane och två honor.

            Brukar man inte få välja vilket kön man vill ha på fiskarna?
            I den mån det går att avgöra.

            Jag ska se om jag kan få en hyfsad bild på en av honorna framåt kvällen.

            MvH
            /PeterS
            Lite bilder från mina 2 akvarier
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=247188

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Brukar man inte få välja vilket kön man vill ha på fiskarna?
              I den mån det går att avgöra.
              De flesta som köper malawi vill ha flera honor till varje hane och eftersom det blir ungefär 50-50 i en kull så innebär det att det är ständig brist på honor och överskott på hanar.
              Om alla fick välja så skulle det innebära att man fick avliva 25-35% (överblivna hanar) i varje kull och priserna skulle bli högre.

              Hon/han är ca 4cm, vet inte åldern. När tror du man kan se vilket kön det är.
              Det beror både på storlek, ålder och vilket foder den fått - men runt 6-7 cm bör man någorlunda säkert kunna avgöra könet om det inte handlar om en undertryckt fisk som det kan ta ännu längre tid för att färga ut.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • anettea
                • August 2004
                • 15

                #8
                Hej Kjell,
                Jag får ha tålamod och vänta några centimeter till.
                Till Dig PeterS, jag väntar ivrigt på en kort på en av dina honor.
                Tack.
                Mvh
                Anette

                Kommentar

                • PeterS
                  • July 2004
                  • 11

                  #9
                  Kjell
                  Jag inser att det kan bli ett stort överskott på hanar. Men trots det så vet jag inte om jag skulle vilja handla på ett ställe där jag inte själv kan välja vilka fiskar jag vill ha.

                  Det är ju trots allt också så att många gånger kan man inte avgöra om det är en hona eller hane, och då får det ju bli som det blir.

                  Litet tillägg:
                  Självklart inom rimliga gränser, jag kan förstå om handlaren inte vill sälja för hög andel av ett kön. Men 1+2 eller kanske t o m 1+3 tycker jag inte är helt orimligt för fiskar där det är problem med att hålla en jämn könsfördelning i karet.
                  Och åtminstonde där jag gör huvudelen av mina inköp så säljs VF endast i par.

                  Anette
                  Nu finns det en bild upplagd på vad som jag åtminstonde hoppas är en hona. :-)
                  (Den bidde lite suddig, men bättre än inget hoppas jag.)

                  http://www.zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=252308#

                  MvH
                  /PeterS
                  Lite bilder från mina 2 akvarier
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=247188

                  Kommentar

                  • anettea
                    • August 2004
                    • 15

                    #10
                    Hej PeterS,
                    Tack för bilden.
                    Precis så där ser båda mina ut nu. Men jag skall för säkerhets skull vänta ett par centimeter till innan jag försöker få tag på en hane.
                    Mvh
                    Anette

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Men trots det så vet jag inte om jag skulle vilja handla på ett ställe där jag inte själv kan välja vilka fiskar jag vill ha.
                      Och vadå - du köper självklart din fisk var du vill. Jag bara talade om varför det ibland kan vara svårt att få köpa extra honor.
                      På den tiden jag hade affär så sålde jag enbart malawi och tnagnayika parvis om det gick att se skillnad på könen på dom. Om det inte gick det så gällde naturligtvis inte detta -utan då hade en del otur (fick många hanar och få honor) och andra hade tur (få hanar många honor).
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...