Magra mbunas!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    Magra mbunas!!!

    Hej!
    Jag har ett problem:
    Mina mbunas, främst mina auratus, är i min mening smala. Mellan bröstfenorna och analfenan så går "magen" inåt, även på den dominanta och då den som får mest mat. Jag matar med granulat varannan dag, och räkmix eller annat fryst foder emellanåt. Vad mer kan jag göra?
    (jag vill inte mata med enbart fryst foder, pga. nerskräpning)

    Mvh Malawi´n
    Björn Forsberg
  • firre
    • February 2003
    • 170

    #2
    har själv samma problem, fast ingen mbunas en aulonocara hona, precis som du sejer med det där om magen men hon äter mkt, och det är inte pga munruvning. Men jag har ingen aning.

    Kommentar

    • malawi´n
      • August 2003
      • 1643

      #3
      Nej...:/
      Vet ngn vad det kan vara? de beter sig normalt annars...

      Mvh Malawi´n
      Björn Forsberg

      Kommentar

      • Centurion
        • October 2003
        • 241

        #4
        ingen?
        har en aulonocara som magen buktar inåt på... alla fiskar i karet får mat och äter glupskt. matar med excel och flingor. det tar dom ungefär 20-30sek att äta upp det jag stoppar i...
        http://www.adelgren.se/akvarium/

        Kommentar

        • Qwerty
          • December 2003
          • 526

          #5
          men du har du ett karaktän akvarium så läng i dom magra där och mad med högkonsentrerat foder tex granulat så dår får upp "hullen"
          för oftast så är dom inte stora för att dom e magra
          363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

          Kommentar

          • S_sund
            • July 2004
            • 1904

            #6
            Intressant ämne "Malawi'n". Har själv råkat ut för samma sak med just mina auratus, inte med några av de andra. Det var de yngre hanarna som var magra, nästan insjunkna.
            Matar inte så ofta med räk/spenat-mix längre utan mer och mer med ciklipellets. Bra kraftfoder som de växer sig stora och feta på (tips ifrån Nol's ciklidhobby). Efter det hade jag inga problem.
            Kan tillägga att mina Auratushanar är...var (hmmffr) så aggresiva att det numer bara finns en hane kvar. Han hhar haft ihjäl sina konkurrenter och därefter de två stora honorna. Eftersom jag gett bort mina yngel allt eftersom har jag bara en auratus kvar nu! Så kan det gå när man skall var stor och tuff! (Han är nog närmre 12cm idag) :-)
            450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
            Min Blogg
            För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

            Kommentar

            Arbetssätt...