Multifasciatus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stahl_mikael
    • November 2003
    • 293

    Multifasciatus

    Fyllde upp mitt 63l med sand och vatten igår och ska köpa Multifasciatus. Hur många ska jag köpa och hur ser man skillnaden på hane o hona? När lägger sig det dimmiga från all sand? Gör det nått om man lägger i dom när det är dimmigt?
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    I ett 63-liters skulle jag personligen ha 4 st. Mycket för att det är nästan omöjligt att se skillnad på könen, och med 4 st är du rätt säker på att få bägge könen. De är relativt snälla mot sina egna, för att vara snäcklekare, så med lite tur kan du få två par utan att någon blir dödad. Några ytlevande stimfiskar, t.ex. lyktögon eller zebrafisk, kan göra dem mindre skygga.
    Dammet lägger sig på någon dag. Du kan ha i fisken innan dimman lägger sig, men kan du vänta ett par dagar är det nog ingen dum idé.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #3
      Hallojs och grattis till ett lyckat val av fisk... de är underbara! För att skrämmas lite kan jag tala om att jag köpte sex stycken och fick bara en hona... Men jag hade alla sex i ett 54 liters kar i över ett halvår, honan fick flera kullar yngel, och ingen av hannarna blev ihjältagen. Nu har jag sålt av två hannar och hoppas att de yngel som snart är vuxna ska bli honor...
      Du bor ju inte så extremt långt från Göteborg förresten, jag var in på Nols Ciklid(någonting) och den killen kollade med lupp på sina Multifaciatus för att se vilket kön det var... så åk dit och handla kanske....

      Mitt vatten klarnade aldrig... men jag hade både kalkstenar och faxekalkkross i botten... Köpte en flaska Aquaclear och vattnet blev klart på en gång... men det funkar nog bara när det är kalkpartiklar som gör vattnet grumligt...
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      Arbetssätt...