Blå delfinciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Blå delfinciklider

    Hej

    Jag skaffade fem blå delfinciklider idag, har varit sugen på att skaffa så´na ett bra tag. Man ska ju inte ge Malawi röda mygglarver påstås det, så jag tänkte att jag kan ge dem artemia. Men när jag kom hem kom jag på en sak. Jag har en eldål i det akvariet, som inte verkar äta artemia, men däremot äter röda mygglarver. Hur farligt är det att ge delfinerna röda mygglarver då och då? Eller kommer min kräsna eldål att vänja sig vid artemia efter ett tag? Kan ju i värsta fall flytta på den.

    Se´n har jag ett problem till. Rötter ska man ju helst inte ha med Malawi, för att de gör vattnet surt. Men jag har en ca 10 år gammal Agamyxis pectinifrons, som har bosatt sig i en stor rot, och är ute mycket sällan. Kan jag låta roten ligga kvar i, utan att vattenvärdena blir helt fel för delfinerna? Samma sak där, i värsta fall kan jag flytta roten med malen till ett annat akvarium.

    MVH Micke
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • Laesk
    • March 2004
    • 399

    #2
    Jag har tagit upp det med röda mygg till malawis, och de svar jag fick var att man aldrig skall ge dem det!
    Sen tror jag att eldålen vänjer sig! Han är ju inte dum, tror ju inte han vill svälta, så han lär ju äta det efter ett tag.
    (bra val med blå delfin , gillar mina starkt)

    För att vattnet skall ändras märkvärdigt av rötter, måste du ha massa rötter i ett litet kar. Så om inte roten är för stor och tar upp mkt plats i karet så är det ingen fara.
    Du kan ju köpa hem ph test om du inte redan har, och mäta vattnet med jämna mellanrum, och om det blir för surt är det ju bara ta bort den och göra ett 50% vattenbyte.
    http://hem.bredband.net/b396924/web/index.html
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=184765

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Hej

      Ja, jag har hört både och och, dels att det inte är nå´n större fara, och dels att det är absolut förbjudet. Röda mygg är väl inte så bra till nå´n fisk egentligen, det är väl som godis för dem, gott, men inte särskilt nyttigt. Hur många har du? Hur stora var de när du köpte dem, och hur fort växte de? Går det att ha även flera hanar ihop? Jag tycker de är fina, men förra gången jag hade Malawi så fick jag bara lek av mina trewavasae, så får se om jag tröttnar nu också

      Malen simmade ut ur roten inatt, så jag tog ur den. Fick inte riktigt plats med den på nå´t bra ställe efter jag fått i stenarna.

      MVH Micke
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      Arbetssätt...