Belysning i karet - reflektioner!?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deathdealer
    • July 2004
    • 77

    Belysning i karet - reflektioner!?!

    Hej på er igen!

    Har suttit och studerat massa litteratur om Malawisjön och våra favoritfiskar, och en sak slog mig: Som dykare när jag går ner på lite djup 10-15m så avtar ljuset extremt snabbt, även i tropiska vatten som ofta är väldigt klart!
    När man sen tänker på vilka djup fiskarna vi har i våra kar (förutom de som lever i de ytligaste delarna i sjön) så verkar det helt absurt att trycka på så mycket ljus som man gör!
    Självklart krävs det mer ljus om man håller sig med växter, MEN om du har satt upp ett biotopkar, så skulle man använda sig av ett blått ljus, samt betydligt svagare än man normalt har!

    Karet kommer defenitivt bli mycket mer dramatiskt, fiskarna kommer trivas betydligt bättre (känner sig tryggare) och FRAMFÖRALLT kommer dom teckna sig mycket kraftiagre!!!

    Vad tror ni - eller finns det någon med liknande erfarenheter?!?!?!

    Tycker detta kunde vara intressant och disk, då det vänder lite på det här med ljuset i karet!!!

    Tyck till och kom med tips!

    Deathdealer
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!
  • deathdealer
    • July 2004
    • 77

    #2
    inte en enda som reagerar????
    Wow.....ni brukar inte vara långsamma när man kommer med antaganden *ler*

    Deathdealer
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

    Kommentar

    • Tricella
      • October 2002
      • 1052

      #3
      Det är nog inte så fel...

      Jag har t ex märkt att mina Malawi leker även vid nedsläckt (som jag har en timme mitt på dagen under sommarvärmen) och att de verkar lugnare för övrigt.

      Att man krämar på med mycket ljus är väl för att framhäva vissa färger från fiskarna samt för att skapa ljus för växter.

      Mbunas lever ganska grunt även om de håller till i grottor och olika stenformationer medan icke mbunas lever i lite mörkare vatten på djupare del.

      Troligtvis så överdriver många sin belysning i sina Mbuna-akvarium (jag t ex).

      P.s. Anledningen till att det är så få som svarar är jag övertygad om att det har att göra med Aston Villas träningsmatch mot AZ Alkmaar i Holland...där de för övrigt leder med 1-0, inslaget av "Der Hammer" Thomas Hitzlsperger!

      Kommentar

      • Laesk
        • March 2004
        • 399

        #4
        Jag kan bara hålla med dig, har me tänkt på detta endel, och så har jag tagit folie remsor på ca 5cm breda och satt dem under rampen på täckglaset, med 7cm mellanrum,
        Jag kanske förklarar dåligt, men kan ta kort i eftermiddag!
        http://hem.bredband.net/b396924/web/index.html
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=184765

        Kommentar

        • bisse
          • March 2003
          • 165

          #5
          dom borde ju få starkare fäger, dels för att visa varandra på vilket "humör" de är på(!?)

          "eller ja vet inte" citat Lorry....
          222L scalare, eldbuk och dorsiger
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75055
          skicka ett e-post
          MSN: tobias_bisse@hotmail.com

          Kommentar

          • deathdealer
            • July 2004
            • 77

            #6
            *Tjenixen på er!

            Jag har dragit ner på ljuset i karet nu...använder bara ett lysrör med blått ljus, och fiskarna syns precis lika bra (om inte bättre) med mycket mer djupare färger och härliga kontraster i karet. Fiskarna verkar faktiskt både lugnare samtidigt som dom håller hårdare på "sitt" revir....

            Färgerna blir mycket bättre bara på några dagar!!!!

            MEd vänlig hälsning

            Deathdealer
            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

            Kommentar

            Arbetssätt...