Räkmix ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • brummel
    • May 2004
    • 73

    Räkmix ?

    Har ett nyinrett Malawikar, med röd zebra, och fyra oidentifierade, snarlika, ev korsningar. (Allihopa köpta privat såsom varande röd zebra men kanske är fyra av en helt annan art). Har läst på om mat och rekommendationer angående animaliskt/vegetabilist foder. Nu min undrana; äter malawiciklider det man ger dom, dvs fel mat = dålig diet, eller ratar dom det dom inte bör äta och tar det som är rätt? Alltså, om jag gör en räkmix enligt recept jag hittat här, kommer dom då att förse sig med det dom mår bra av och låta resten vara, eller måste jag vara säker på vilka fiskar jag har och komponera matsedeln exakt?
  • Sabina
    • January 2003
    • 481

    #2
    Tyvärr så kommer fiskarna att äta det de VILL, de kommer därmed inte själva att välja den mat som är bra för dem. Ett exempel är röda mygglarver som inte är det bästa fodret att använda, men många fiskar älskar det ändå trots att de ur hälsosynpunkt kanske borde rata fodret...(finns at läsa i många trådar under foder-forumet)

    Hälsningar

    Sabina
    Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

    Kommentar

    • Kid
      • February 2004
      • 183

      #3
      Håller med Sabina om att fiskar äter det de VILL äta. Men om de får gå hungriga en tid så äter de det de MÅSTA äta, dvs det du matar dem med.

      /Kid

      Kommentar

      • Tricella
        • October 2002
        • 1052

        #4
        Du bör nog komponera ihop en räkmix som är i huvudsak anpassad till de arter du har.

        Har du mest Mbunas så kan du ha en fördelning på 60% veg-40% anim...även kanske 50-50. Jag har 50-50 till mina Malawi Mbunas.

        Kommentar

        • brummel
          • May 2004
          • 73

          #5
          Tack för svar. Känner igen vad ni säger om fiskars matvanor i allmänhet, har faktiskt varit med om att se fiskar spricka, efter att en försommar ha gett svarta mygglarver, otroligt gott, tydligen.
          Har funderat över vanans makt också, som när samma art, t ex, scalarer, som jag köpt och satt i samma kar som andra scalarer, och funnit att dom har helt olika preferenser när jag matar. Jag har också funderat över andra djurs, t ex växtätande däggdjurs matvanor, dom vet vad dom tål och undviker sånt som inte är bra för dom, som smörblomma t ex. Fem "nya" scalarer som medföljde ett 500-liters kar jag köpte, var vana vid flingor och röda mygglarver. Gillade inte alls riven vitfisk, (fryst fisk riven på mkt grovt rivjärn) men har nu vant sig och älskar det. Men det tog ett par veckor. Kan tycka att fiskar är lite korkade på det viset, att dom tycks föredra det dom är vana vid, och ratar bättre mat tills man tvingat dom (låta dom hungra) lära sig. Minns från min barndom en kamrat som hade scalarer som ivrigt kastade sig över mesost !, något han tydligen lärt dom äta. Men, för att återgå till malawi är det alltså väsentligt att identifiera de fyra största fiskarna innan jag sätter igång med matlagningen.

          Kommentar

          Arbetssätt...