Går Malawi ihop med andra firrar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nilea
    • June 2004
    • 1

    Går Malawi ihop med andra firrar?

    Har haft uppehåll med akvarium i ca 15 år, men har blivit sugen på nytt. Är nyfiken på malawicikliderna och undrar om jag väljer några mindre aggressiva arter hur går dom ihop med andra ciklider (Palett)alt helt andra arter som tetror etc?

    Trevig midsommar!
  • Zaphi
    • November 2003
    • 724

    #2
    Malawiciklider passar inte alls in med paletter, tetror och liknande på grund av flera anledningar, men främst för att vattenvärdena såsom pH och KH är helt olika. Blanda inte, kör endast malawi eller inga malawi alls, det blir alltid bäst.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Jag tycker nog inte själv om att blanda fiskar hej vilt, men jag måste nog bryta in och säga att det inte finns några hinder i vattnet att blanda malawi och palettciklider. Tetror däremot trivs i surt vatten de flesta så det är nog ingen bra idé.

      Problemet med att blanda malawi med andra arter är att du måste till stor del prova dig fram själv, de flesta kombinationer är inte provade ännu. Leta efter fiskar som trivs i ungefär samma vatten som malawisar, dvs ph 7-8, och prova dig fram.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • Zaphi
        • November 2003
        • 724

        #4
        Sen har ju malawi några andra egenskaper, till exempel revirhävdande sådanna, som gör att de inte är så lämpliga med många andra..
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Givetvis zaphi, det var därför jag gav rådet att prova sig fram. Inte alla fiskar funkar med malawi, men det är inte så lätt att veta vilka.
          MVH
          magnus
          min zoon

          Kommentar

          • malawi´n
            • August 2003
            • 1643

            #6
            och vissa funkar bara som mat...:P

            Mvh malawi´n
            Björn Forsberg

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Pratar vi mbunas så är levande fisk ingen vidare bra mat.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              Arbetssätt...