Artbestämning???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tennessee
    • April 2004
    • 24

    #16
    Okej det där med att detta var en etablerad art visste inte jag.. jag trode man försökte få bort kors så mycket som möjligt.. men alltså precis som ungfödarna finns det alltså en hel del kors bland malawi ciklider också då alltså.. ber om ursäkt.. då om det är en etablerad korsning så är dom ju kankse inte syskon..

    Men korsningar mellan två olika arter som inte är nära besläktade och den ena arten har ett klart övertag i utseende eller genetiskt sätt.. är OFTAST sterila. Mulor (åsna+ häst = steril mula) tex.. insekter som man korsar är ofta sterila. Och så även med många andra djur. Så det är inte alls konstigt om korsningar blir sterila. Men när det gäller malawi ciklider så kan det ju vara så att dom i från början har samma ciklid som stamfader. Vilket gör att dom redan från början delar mycke av det genetiska arvet vilket gör att dom kan korsa sig hur som och ändå få livskraftig avkomma. Varför dom är mer lättlekta har med darwin och sådant att göra så det vågar jag inte ge mig in på men finns teorier om det i varje fall att hybrider ofta är lättare att få att yngla av sig...

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #17
      Hej

      OB-färgade zebror förekommer väl i sjön? Och även OB Labeotropheus?

      MVH Micke
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #18
        OB-färgade zebror förekommer väl i sjön? Och även OB Labeotropheus?
        Jodå och även Tropheops och ...., men INTE Aulonocara och det var ju det som det handlade om i denna fråga
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • supersunk
          • January 2004
          • 351

          #19
          Är det en OB-Aulonocara som ses till vänster i Ciklidblads-annonsen längst upp på sidan?
          400: Jordätare (uppstartsfas)
          50: Asien
          25: kampfisk

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #20
            Är det en OB-Aulonocara som ses till vänster i Ciklidblads-annonsen längst upp på sidan?
            Det är en Labeotropheus
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • supersunk
              • January 2004
              • 351

              #21
              ok, jag var lite osäker...
              400: Jordätare (uppstartsfas)
              50: Asien
              25: kampfisk

              Kommentar

              Arbetssätt...