Vilka Malawi i mitt nya kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Chicke
    • May 2004
    • 64

    Vilka Malawi i mitt nya kar?

    Hej vilka malawi (10-13cm klassen) ska jag ha i mitt nya 360L kar?
    please jag behöver tips..e nybörjare..
  • black_molly
    • May 2004
    • 279

    #2
    Malawiciklider är väl inte något tips om du är nybörjare...?
    MVH<h6>BM</h6>

    Kommentar

    • Chicke
      • May 2004
      • 64

      #3
      Nja...e ju inte 100% nybörjare, har ju haft ciklider i 3 år...(dock sydamerikanska)
      Sen e jag ju 20 år så man fattar ju den info om hur man ska göra..

      Kommentar

      • Guy Palm
        • March 2002
        • 5720

        #4
        Varför inte börja med att läsa Back to Nature - Malawiciklider, Där hittar du mycket information och sedan är det bara att kolla upp vilka arter som du hittar i akvarieaffärerna. Skriv upp en lämplig fisksammansättning och fråga igen om du är osäker.

        Guy
        Guy
        ,Poecilia,SKS,GOC,

        Kommentar

        • Chicke
          • May 2004
          • 64

          #5
          Okej..men kan man blanda från mbuna å aulonocara grupperna? hört att det inte ska va så bra..

          Kommentar

          • Guy Palm
            • March 2002
            • 5720

            #6
            Det är inte bra att blanda mbuna och aulonocara med varandra. Det är även svårt att blanda de olika aulonocara med varandra på grund av korsningsrisken-
            Guy
            ,Poecilia,SKS,GOC,

            Kommentar

            • Tricella
              • October 2002
              • 1052

              #7
              Jag tror inte att Malawi är speciellt svåra att hålla såvida man inte är riktig nybörjare.

              Det går att hålla Aulonocara tillsammans med Mbunas, men då bör man ha Mbunas som är relativt lugna...t ex Golden. Aulonocaras är ju också skiftande i tuffhet (Jacobfreibergi - Stuartgranti).
              Aulonocaras kan få problem vid matningstiden då de inte är lika tuffa att ta för sig, men det har jag inte själv erfarit med mina jag hade (Aulonocara Jacobfreibergi "Otter Point").

              Kommentar

              • mikro
                • November 2002
                • 260

                #8
                Jag tycker det går bra att blanda aulonocara med mbunas. Har själv haft blå neon tillsammans med golden, röd sebra, demasoni mm. De är som sagt inte lika "ettriga" som mbunas, men de kan säga ifrån ifall de vill.

                Däremot så ska man inte blanda olika aulonocarasorter som Guy säger.

                Det finns maaaassor av roliga malawis att välja på. Jag tycker du ska kolla lite annonser från privatodlare i din närhet och se vad du kan hitta för skoj där. Jag har upplevt det som att de oftare har bättre utbud och högre kvalitet än de flesta affärer.

                Lycka till och mycket nöje : )
                ---
                Mikael

                Varför göra det lätt, när man kan göra det själv?

                Kommentar

                • heljis

                  • June 2003
                  • 1150

                  #9
                  OT: Tricella, väldigt fin bakgrund! håll oss uppdaterade!

                  Mvh. Martin
                  Martin Heljedal

                  They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                  Kommentar

                  • Tricella
                    • October 2002
                    • 1052

                    #10
                    Tack Heljis! Det är bara att checka in på min zoon en stund för att se uppdateringar. Jag håller just nu på med iordningställande av filterkamrarna och alla dessa slangar och kopplingar...

                    Chicke: Vad vill du helst ha i akvariet? Om du vet en specifik art som du verkligen vill ha så är det lättare att utgå ifrån den och därefter kan man ge bättre råd.

                    Kommentar

                    • Chicke
                      • May 2004
                      • 64

                      #11
                      Jag vet inte riktigt..typ 3 olika arter skulle va skoj iaf.
                      Jag ska åka till akvarieleasing i sthlm (nära mig) imorn å fråga lite..
                      Men blir väl antagligen fiskar som finns i massor (golden, rödzebra osv)
                      Sen i höst ska jag köpa ett till kar å ta nåra svårare arter, så detta ska bara bli nått som tar in mig i malawi världen:P
                      Daniel

                      Kommentar

                      • Chicke
                        • May 2004
                        • 64

                        #12
                        Tricella: jo men Aulonocara Jacobfreibergi e väl bland den tuffaste aulonocara?!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...