Aggressiv palettciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PC
    • June 2004
    • 2

    Aggressiv palettciklid

    Jag är ganska ny på det här med akvarium, och letade därför efter fiskar som är relativt enkla. Palettciklider beskrivs ofta som icke aggressiva och de är fiskar som jag tycker verkar trevliga. Så fick jag två stycken av en vän - en stor (förmodligen hane) och en liten (hona). Den lilla är mycket yngre och håller på att växa till sig.

    Nu kommer dock problemet. Hanen är väldigt aggressiv mot såväl honan som mot de andra fiskarna i akvariet (100liter - 6 guppies och två ciklider). Vad kan man göra för att minska detta beteende? Om man stoppar i en liten hane istället (lika liten som honan, 5cm) skulle det då kunna bli bättre, även i längden?

    Finns det förresten bilder någonstans så man kan urskilja hane och hona?
  • Peter1904
    • February 2003
    • 1079

    #2
    Själv har jag haft problem med att hålla paletter tillsammans med guppies i 100 liter.

    För att göra det så bra som möjligt så bör du inreda så att du placerar deras tilltänkta grotta långt in i något hörn av karet och i övrigt inreda karet med mycket siktbarriärer (växt"väggar", rötter o.d.) som förhindrar paletterna att se mer än en liten del av karet åt gången.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Hej

      Är det slöjguppys kan det kanske förklaras med att de rör sig som skadade fiskar, på grund av att stjärtfenan är för stor, och det kan nog trigga paletthanens jaktinstinkter. Jag har inte haft några problem med mina gula paletter (P. taeniatus), som jag har med bl.a röda platy i ett 100-liters. De har, vad jag har sett, inte ens försökt ta platyynglen.

      MVH Micke
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • PC
        • June 2004
        • 2

        #4
        Ok, jo guppies simmar ju som de gör... Men varför är han på den lilla cikliden? Han jagar den runt hela akvariet - guppy stöter han bara bort när de kommer för nära.

        Ska försöka plantera om växterna så att de står mer "i vägen"...

        Kommentar

        • mats41
          • February 2004
          • 593

          #5
          Skulle inte ha paletter med guppys och hanen får ej vara allt för stor för honan eftersom är ej könsmogen.
          Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

          Kommentar

          • indian2
            • April 2004
            • 13

            #6
            Man kan knappt ha guppy med palletciklider.För guppy kan knappt simma. Och de kan inte fösvara sig. Men du kan försöka med att ha mer växter,rötter och stenar i akvariet
            200 liters
            4 eldbuk
            2 rödciklider
            3 malar
            2 Palletciklider
            1 pilnäbb

            45 liters
            Ca 30 tuppkams yngel
            2 malar
            1 Äggläggande tankarp

            Kommentar

            Arbetssätt...